Ouderen in verkeer

'Hoogbejaarden moeten om de 2 jaar rijgeschiktheidskeuring doen'

20 februari 2019 19:01 Aangepast: 20 februari 2019 19:03
Archieffoto. Beeld © iStock

Zijn hoogbejaarde weggebruikers wel geschikt om te rijden en kan daar niet strenger op worden gecontroleerd? Volgens hoogleraar ouderdom Andrea Maier speelt het functioneren van de hersenen een grote rol bij gevaarlijk rijgedrag.

Hoogbejaarden die een gevaar op de weg zijn, waarbij dat niet op tijd of niet juist is gecheckt. Het kan fatale gevolgen hebben. Zo vertelde Joke over haar zoon Marvin die werd aangereden door een 89-jarige man. En ook de ouders van de 6-jarige Joëlle verloren hun dochtertje door een ongeluk met een hoogbejaarde bestuurder.

Hoogleraar ouderdom Andrea Maier denkt dat het achteruitgaan van de hersenfunctie op latere leeftijd, voor een groot deel kan bijdragen aan onveilige situaties in het verkeer. "Onze hersenfunctie gaat vanaf 25-jarige leeftijd achteruit. Dan is het echt nog niet gevaarlijk, want door ervaringen kunnen we dan op een soort 'autopiloot' functioneren."  Het wordt wel gevaarlijk naarmate we een flink stuk ouder worden. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Joëlle (6) overleed 1 jaar geleden: 'Eén knal. Niet eens zo'n harde, maar ik wist: dit is fout'

Autopiloot

"Door verdere achteruitgang van onze breincellen en het minder goed kunnen samenwerken tussen die hersencellen, kunnen we steeds slechter complexe situaties aan", vertelt de hoogleraar.

"Wanneer die 'autopiloot' de complexiteit niet meer aankan, of andere lichaamsfuncties het begeven, zoals bijvoorbeeld het gehoor of het zicht, of het gevoel in onze benen om snel te remmen, is de kans dat het misgaat groot."

Dubbele taken

Volgens onderzoek van het SWOV hebben de meeste ouderen problemen met (links)afslaan. "Het gaat niet per se om het afslaan, maar de complexiteit", legt Maier uit. "Op hogere leeftijd  is het uitvoeren van twee of meer taken tegelijkertijd, moeilijker."

In het verkeer komen veel van dit soort dubbele taken voor. "Bij een kruispunt bijvoorbeeld. Daar heb je te maken met veel andere auto's, stoplichten, voetgangers en dan nog zelf rijden", aldus Maier.  

Om de vijf jaar getest

Vanaf 75 jaar wordt de rijgeschiktheidskeuring bij het aanvragen van een nieuw rijbewijs, om de 5 jaar getest. Die tussentijd moet korter, vindt Maier. "Op 90-jarige leeftijd om de vijf jaar testen is een lange tijd. Om de twee jaar zou beter zijn." 

Toch blijft het lastig om een leeftijd aan gevaarlijk rijgedrag te geven. "Je weet nooit precies wanneer deze gevaarlijke situaties ontstaan, gezien de snelheid van de veroudering zeer persoonlijk is", zegt de hoogleraar. "Het hangt natuurlijk ook af van de gezondheid van mensen en hun medicijngebruik."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

75-plussers klagen over CBR: procedure herkeuring rijbewijs te traag

RTL Nieuws

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`