Lokkip ipv plofkip

Wakker Dier boos op supermarkten: steeds vaker stunts met kiloknallerkip

19 februari 2019 07:03 Aangepast: 19 februari 2019 08:46
Archieffoto. Beeld © ANP

De Nederlandse supermarkten adverteren steeds vaker met kip en vooral met kip die nauwelijks een fatsoenlijk leven heeft gehad. Dat zegt dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier. Het gaat om 2826 kipaanbiedingen in 2018 in totaal.

In 1937 gevallen ging het volgens Wakker Dier om de zogenoemde lokkip, een term die door Wakker Dier zelf in het leven geroepen is. Wakker Dier: "De lokkip komt nooit buiten, leeft in haar eigen uitwerpselen en moet na zeven weken naar de slacht. In het slechtste geval leeft ze met zo'n 17 kippen op één vierkante meter. Dit is zo bij de meeste supermarkten, waaronder marktleiders Albert Heijn en Lidl."

Geen stappen vooruit

De lokkip is niet te verwarren met de plofkip. De lokkip heeft volgens Wakker Dier een iets beter leven dan de plofkip. "De plofkip zit met 21 kippen per vierkante meter en heeft geen daglicht. De lokkip is een iets trager groeiend ras dan de plofkip." De plofkip werd in 2016 officieel verbannen van de versafdeling van de supermarkt.

Cijfers Wakker Dier

Aantal stunts met:

  kip totaal kiloknallerkip
2015                 1.599                  1.241
2016                 1.938                  1.490
2017                 2.408                  1.757
2018                 2.826                  1.937

Aantal aanbiedingen voor kip in 2018 per supermarktketen

2018 Kiloknallerkip Kip met dierenwelzijnskeurmerk
Albert Heijn                                                 420 207
ALDI                                                105 20
Coop                                                145 104
DEEN                                                100 109
DekaMarkt                                                120 68
Dirk                                                125 89
EMTÉ                                                198 10
Hoogvliet                                                212 20
Jumbo                                                199 5
Lidl                                                   70 50
PLUS                                                   48 109
Vomar                                                195 98
TOTAAL                                             1.937 889

 

In 2015 waren er nog 1599 kipaanbiedingen in totaal, waarvan 1241 met kiloknallerkip. "Na het verdwijnen van de plofkip zijn de supermarkten op zoek gegaan naar andere kipconcepten", zegt Valeska Hovener van Wakker Dier. "Dan verwacht je dat ze verdere stappen nemen, maar dat doen ze niet."

'Kip in folder is niet verrassend'

"De lokkip is uitgevonden. Maar dat is niet voldoende. Die kip heeft nog steeds een slecht leven. Wij willen graag dat de kip met een Beter Leven keurmerk van één ster de ondergrens wordt."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Nog steeds veel plofkippen, maar niet meer in de supermarkt

Retaildeskundige Paul Moers heeft wel een verklaring waarin de kip zo vaak wordt ingezet voor advertenties. "De kip zit middenin de maaltijd. Je kunt er zo veel producten omheen bedenken. Aardappelen, groente, een toetje, noem maar op. Je lokt zo enorm veel mensen je winkel in."  

Strijd in de supermarkt

Het verbaast Moers wel dat het nog altijd de kip zonder keurmerk is die een weg vindt in de folder. "Dat zal dan toch de enorme concurrentie zijn in de supermarkten. Nederland is één van de goedkoopste supermarktlanden van Europa. Alleen in Polen en Portugal is het goedkoper. We concurreren elkaar echt de tent uit."

Toch ziet Moers de toekomst voor kip met een beter leven positief tegemoet. "Dit soort dingen verander je niet van vandaag op morgen. Over een paar jaar kan dit zomaar de goede kant op gaan."

Het leven van een kip met diervriendelijk keurmerk Beter Leven

Maar wat betekent zo'n keurmerk nou eigenlijk, wat voor leven heeft een dier gehad voor het in het schap ligt?
`