Administratieve rompslomp

Zorgverleners met stempel van paarse krokodil in actie tegen zinloos papierwerk

29 januari 2019 17:12 Aangepast: 30 januari 2019 15:08
Beeld © iStock

Huisarts Marco Blanker heeft genoeg van alle administratieve rompslomp die bij zijn werk komt kijken. Daarom besloot hij vorige week op een verzoek voor een verwijsbrief een stempel van een paarse krokodil te plaatsen, knipogend naar een oude OHRA-reclame waarin de paarse krokodil voorkomt. Zorgcollega's volgen zijn voorbeeld massaal op.

"De paarse krokodil is al langer een begrip in de zorg", legt Blanker uit. "Als we het over bureaucratie hebben, dan wordt al snel de paarse krokodil uit de OHRA-reclame genoemd. Met kerst gaf een collega daarom als grapje een stempeltje van een krokodil met een paars inktkussen cadeau."

Bekijk de OHRA-reclame hier:

Stempel

Vorige week besloot Blanker het stempel voor het eerst te gebruiken. "Ik kreeg een verzoek voor een verwijsbrief van een kinderfysiotherapeut. Van de zorgverzekeraar had hij voortaan een verwijsbrief van de huisarts nodig. Dat is een regel die uit het niets komt en volkomen zinloos voelt. Het jongetje om wie het ging, is al heel lang in behandeling bij de fysiotherapeut. Waarom zou ineens een nieuwe verwijsbrief nodig zijn?"

Blanker schreef de verwijsbrief, plaatste daarbij een stempel van een paarse krokodil en zette de foto hiervan op Twitter. Inmiddels volgen veel zorgverleners met de hashtag #paarsekrokodil zijn voorbeeld. "Het was helemaal niet bedoeld als actie, maar dat is het wel geworden. Dat is goed nieuws, want elk formulier dat hiermee kan worden afgeschaft, is winst. Ik zie het als op een gezonde manier en met een knipoog tegengas geven."

Uitverkocht

Inmiddels zijn de krokodillenstempels niet aan te slepen. De Haagse winkel Het Appeltaartgevoel heeft de stempels normaal gesproken op voorraad, maar zit nu zonder. "Morgen krijgen we weer nieuwe binnen", zegt een medewerker. "Afgelopen weekend hebben we er zestig verkocht."

Ook verpleegkundige Caren Kunst bestelde een stempeltje. "Ik krijg het hopelijk morgen binnen." Voor haar werk koopt ze onder meer zorg in voor mensen met een persoonsgebonden budget. Een tijdrovende klus, want alle zorgverzekeraars hanteren een ander formulier. "Daarbij merk je dat de mensen die de formulieren beoordelen geen zorgachtergrond hebben. Daarom stellen ze weer allerlei aanvullende vragen, die ik allemaal weer schriftelijk moet beantwoorden."

Volkomen nutteloos

"Er zijn een aantal grote verzekeraars die standaard om een verwijsbrief vragen", zegt Blanker. "Maar wat weet een huisarts over iets als logopedie? Inderdaad: heel weinig. Waarom zou een huisarts dan nog, als een logopedist al bepaald heeft dat een kind logopedie nodig heeft, een verwijsbrief moeten schrijven? Dat is alleen maar een extra drempel opwerpen die volkomen nutteloos is."

Blanker hoopt dat de beoordelaars van de formulieren, als ze maar vaak genoeg een paarse krokodil tegenkomen, zich uiteindelijk achter de oren zullen krabben. "Dat ze even heroverwegen: is dit formulier wel echt nodig, voegt het eigenlijk iets toe?"

`