Duurzaam reizen

Wat nou milieu, we vliegen meer dan ooit: 'Er moet iets drastisch veranderen'

22 januari 2019 19:18 Aangepast: 22 januari 2019 19:51
Wachtende reizigers op luchthaven Schiphol. Beeld © ANP

Dat vliegen niet goed is voor het milieu weten we inmiddels wel, maar toch gaan we massaal met het vliegtuig op vakanties. "Als het zo doorgaat, helpt alleen de luchtvaart in de tweede helft van deze eeuw het hele klimaatakkoord om zeep", zegt Paul Peeters, hoogleraar duurzaamheid, toerisme en transport.

Er moet dus iets veranderen, maar ons gedrag als het gaat om vliegen lijkt hardnekkig. Schiphol en de luchthavens van Eindhoven en Rotterdam hadden afgelopen jaar zelfs hun drukste zomer ooit. Vorig jaar werden er meer tickets verkocht dan ooit.

Ver, verder, verst

Volgens Peeters begint het al bij reclames van vakanties. "Op televisie zie je allemaal reclames van verre reizen. Het is ver, verder, verst. Het beeld dat alles ver weg moet, is een beeld dat de toeristische sector zelf in stand houdt. Echt niet alle Nederlanders zitten daarop te wachten."

Volgens hem zouden vakanties binnen bijvoorbeeld Europa meer gepromoot moeten worden en niet de verre reizen.

Zoveel impact heeft jouw vliegvakantie:

Dit is je uitstoot per kilo als je met vier personen op vakantie gaat naar:

  • Frankrijk met een auto + een tent = 750 kilo CO2
  • Frankrijk met de trein + een hotel = 1500 kilo CO2
  • Frankrijk met het vliegtuig + een hotel = 2550 kilo CO2
  • Canarische eilanden met het vliegtuig + een hotel = 4600 kilo CO2
  • Curaçao met het vliegtuig + een hotel = 10.500 kilo CO2
  • Bali met het vliegtuig + een hotel = 16.000 kilo CO2

Bron: Milieu Centraal

'Gooi de prijs omhoog'

Voor veel mensen weegt voornamelijk de prijs zwaar bij het kopen van een vliegticket. Volgens luchtvaarteconoom Rogier Lieshout kunnen we grofweg de volgende vuistregel aanhouden: 1 procent prijsstijging betekent 1 procent daling in de vraag naar tickets.

Per 2021 komt er een vliegtaks van 7 euro per vliegticket voor alle tickets, maar dat is volgens zowel Lieshout als Peeters absoluut niet genoeg om mensen te weerhouden te gaan vliegen. 

Als het aan Lieshout ligt, gaan reizigers in elk geval de werkelijke prijs van hun vliegreis betalen in de toekomst. Dat betekent niet alleen de kosten van de brandstof en werknemers van de vliegmaatschappij, maar ook de kosten veroorzaakt door de uitstoot en geluidsoverlast. "Als dat allemaal wordt doorberekend in de prijs van een ticket, zal er minder gevlogen worden." 

Een belangrijke kanttekening bij prijsverhogingen is dat ze omzeild kunnen worden. "Je wil niet dat mensen de grens over gaan om vanaf Brussel of Düsseldorf te vliegen, omdat dat goedkoper is", zegt Lieshout.  "Daarnaast zal het mensen die voor hun werk reizen niet veel uitmaken wat een ticket kost, omdat de baas toch wel betaalt."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'Ploftickets' voor 10 euro: 'Dat kan toch niet?'

Zo denkt de politiek erover: 

Per 2021 komt er een vliegtaks van 7 euro per ticket. Daarnaast komt er een heffing voor vervuilende en lawaaiige vliegtuigen. De vliegtaks moet 200 miljoen euro per jaar opleveren.

Het liefst wil het kabinet in Europa afspraken maken over de vliegtaks. "Daarmee kun je dan voorkomen dat mensen de vliegtaks ontduiken en vanaf bijvoorbeeld Brussel of Düsseldorf gaan vliegen", zegt politiek verslaggever Roel Schreinemachers. Tot nu toe willen Europese afspraken over een vliegtaks alleen nog niet echt lukken.

"Wat wel gebeurd is dat staatssecretaris Stientje van Veldhoven, van Infrastructuur en Waterstaat, onderzoekt hoe internationale treinverbindingen aantrekkelijker kunnen worden gemaakt." Dat zou er dan voor moeten zorgen dat je voor je volgende weekendje weg kiest voor de trein in plaats van voor het vliegtuig.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Vliegen kan groener dankzij synthetische kerosine

Andere brandstof

Een andere manier om het vliegen zelf groener te maken is het aanpassen van de brandstof. Vliegtuigen vliegen op kerosine, maar synthetische kerosine is een mogelijk alternatief. 

Volgens Peeters is het technologisch ook mogelijk om brandstof te maken op basis van deze CO2. "Dan maak je de cirkel weer rond en gebruik je de uitstoot opnieuw." De technologie om dit mogelijk te maken is duur en kost bovendien veel energie. "De luchtvaart zal dan minimaal twee keer zo duur worden, maar dat helpt ook weer om het vliegen te ontmoedigen."

Waarom deze vliegtaks geen zoden aan de dijk zet

De vliegtaks van 7 euro per ticket doet niet bijzonder veel voor het klimaat.

Not done

Zou het dan toch dat we elkaar over een aantal jaar aanspreken op ons vlieggedrag? Peeters denkt van wel. "Er zijn nu niet meteen scheve blikken als iemand vertelt een vliegvakantie te hebben geboekt, maar er is wel discussie. Mensen denken erover na."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`