Onderzoek SWOV

Scootmobiel moet veiliger, dodelijke ongelukken flink toegenomen

21 november 2018 07:59 Aangepast: 21 november 2018 08:47
Archieffoto. Beeld © ANP

De scootmobiel is niet veilig genoeg. Dat blijkt uit nieuw onderzoek. Onder meer de remmen van het vervoersmiddel werken niet goed.

Ook de stabiliteit van de scootmobiel laat te wensen over. Het apparaat kan bij abrupte en grote stuurbewegingen uit balans raken.

Vier oorzaken van een ongeval:

  • De scootmobielrijder knijpt de gashendel in om te remmen, terwijl deze moet worden losgelaten om te stoppen; de scootmobielrijder komt in het water terecht.
  • De scootmobiel raakt uit balans na contact met een obstakel of oneffenheid, waarna de scootmobielrijder ten val komt.
  • Een uitwijkmanoeuvre van de scootmobielrijder voorkomt een botsing maar leidt tot een val uit zijn scootmobiel.
  • Een overstekende of rechtdoor gaande scootmobielrijder komt in botsing met kruisend gemotoriseerd snelverkeer. In het eerste geval heeft de scootmobielrijder geen voorrang, in het tweede geval wel.

Bron: SWOV

Tientallen doden

Tussen 2010 en 2015 is het aantal verkeersdoden onder de gebruikers van de scootmobiel meer dan verdubbeld, van 19 naar 41 per jaar. In 2016 en 2017 ging dat aantal wel weer wat omlaag. Er werden respectievelijk 38 en 25 verkeersdoden onder gebruikers van gemotoriseerde gehandicaptenvoertuigen geteld.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Man met scootmobiel wil Coentunnel inrijden: 'Gekkigheid!'

Volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) moet de scootmobiel worden aangepast om het aantal zware ongevallen te verminderen. Er moet bijvoorbeeld een aparte, goed bereikbare en eenvoudig te bedienen rem komen.

Maatregelen

SWOV formuleert ook meerdere maatregelen in het verkeer die de veiligheid van de scootmobielbestuurders moet verbeteren. Zo zouden fietspaden breder gemaakt moeten worden en zou de tijd dat een verkeerslicht op groen staat afgestemd moeten worden op de snelheid van de scootmobiel. 

De maatregelen die SWOV voorstelt:

  • Smalle fietspaden verbreden en krappe bogen in fietspaden herinrichten zodat ze (minstens) voldoen aan de geldende CROW-richtlijnen (wegomgeving);
  • Trottoirbanden langs fietspaden verwijderen of markeren en afvlakken (wegomgeving);
  • Opvallendheid van en zicht op oversteekvoorzieningen vergroten (wegomgeving);
  • Verkeerslichten conflictvrij regelen en de groentijd van fietserslichten afstemmen op de rijsnelheid van scootmobielrijders (wegomgeving)
  • Scootmobielen voorzien van een rem waarmee de gebruiker actief kan remmen (voertuig);
  • De stabiliteit van de scootmobiel verbeteren door het voertuigontwerp aan te passen en stabielere scootmobielen te verstrekken (voertuig);
  • Scootmobielen voorzien van stuurhoekbeveiliging (voertuig).

Bron: SWOV

RTL Nieuws

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore