Jonge hackers

Zawadi (18) hackte schoolsysteem: 'Ik kon de opdrachten van leerlingen aanpassen'

13 november 2018 13:54 Aangepast: 13 november 2018 15:21
Zawadi Done Beeld © Tobias Groenland

3,4 procent van de Nederlandse jongeren is wel eens binnengedrongen in een digitaal schoolsysteem. Hierdoor kunnen in sommige gevallen cijfers worden veranderd, roosters worden aangepast en kan er worden gefraudeerd met afwezigheid.

Dat blijkt uit onderzoek van Veiliginternetten.nl onder ruim 1000 jongeren tussen de 12 en 18 jaar.

Magister

Het hacken van het schoolsysteem Magister, dat op ongeveer 75 procent van de scholen wordt gebruikt, lijkt bijvoorbeeld een koud kunstje. Op fora zijn hele topics gewijd aan hoe je schoolsystemen kunt hacken met een 'keylogger'. Een soort usb-stick die, als je deze in de computer plaatst, al het typgedrag van de gebruiker - een docent bijvoorbeeld - bijhoudt. Op die manier kunnen wachtwoorden van die pc worden achterhaald. 

Vorig jaar werden drie leerlingen van het Hyperion College in Amsterdam geschorst omdat ze op die manier het schoolsysteem gekraakt hadden en onder meer cijfers hadden aangepast. Vier jaar geleden gebeurde dit ook op het Amsterdamse Barlaeus Gymnasium.

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer:

Hackende scholier legt steeds vaker schoolsysteem plat

Opdrachten aanpassen

Ook de 18-jarige Zawadi Done wist ruim een jaar geleden binnen te dringen in een computersysteem van zijn school. Hij kraakte de omgeving die de school gebruikt om scholieren te leren programmeren. Hier krijgen ze informatie over opdrachten en kunnen ze hun huiswerk uploaden.

Zawadi nam de server over, vertelt hij aan RTL Nieuws. "Ik kon 'm aan- en uitzetten, informatie veranderen, opdrachten van andere leerlingen bekijken en aanpassen, enzovoorts." Dit deed hij door een 'malafide bestand' te uploaden.

Ethische hacker

"Hiermee kon ik direct tegen het systeem aanpraten en kon ik van alles aanpassen", vertelt hij. "Dit soort bestanden is op internet te vinden, maar je kunt ze ook zelf maken. Dat is niet zo lastig, het is gewoon een kwestie van programmeren."

Gelukkig had Zawadi goede bedoelingen. Hij is zoals je het noemt een 'ethische' hacker. Toen hij ontdekte hoe eenvoudig het was om het systeem te kraken, ging hij direct naar een leraar en droeg ook meteen een oplossing aan. "De school was heel blij dat ik dit had gedaan."

Hacken, illegaal downloaden en cyberpesten worden door veel jongeren niet gezien als misdrijf:

En doordat ze het niet als misdrijf zien, wagen veel jongeren zich eraan.

Uniek talent

Volgens Veiliginternetten.nl, een initiatief van het ministerie van Economische Zaken, het ministerie van Justitie en Veiligheid en het Nationaal Cyber Security Centrum, kunnen hackers iets wat veel anderen niet kunnen.

Met hun onderzoek willen ze laten zien dat Nederland uniek talent bezit. Door in kaart te brengen om hoeveel jong hacktalent het gaat, hopen ze de talenten aan te spreken zodat zij zich kunnen inzetten voor de goede zaak. In plaats van een gevaar te vormen, kunnen zij dan iets betekenen voor de maatschappij.

Datalekken opsporen

Dat is dus ook wat Zawadi doet. Naast zijn mbo-opleiding applicatie-ontwikkeling werkt hij bij Nederlands Forensisch Incident Response en doet hij vrijwilligerswerk voor de Nederlandse overheid door datalekken op te sporen. "Als dank krijg ik shirts met de tekst: 'I hacked the Dutch government and all I got was this lousy T-shirt.'"

Zawadi leerde zichzelf hacken door te googelen en YouTube-tutorials te bekijken. "Ik vind het niet moeilijk, maar het is niet zo dat iedereen dit kan. Ik was destijds de enige op school die dit kon en ik denk dat dit nog steeds zo is."

`