Opmerkelijk

Astronomen bevestigen bestaan waterplaneet

22 februari 2012 11:21 Aangepast: 22 februari 2012 15:14

Astronomen hebben het bestaan van een nieuwe klasse planeten bevestigd: de planeten bestaan voor een groot deel uit water en hebben een dichte, vochtige atmosfeer. De astronomen baseren hun ontdekking op observaties van de Hubble-telescoop.

De eerste 'waterplaneet' die ontdekt is, is exoplaneet GJ 1214b, een zogenoemde Superaarde. Een Superaarde is een planeet die groter is dan onze planeet Aarde, maar stukken kleiner dan gasreuzen als de planeet Jupiter.

200 graden Celsius

GJ 1214b werd al in 2009 ontdekt, en toen werd al vermoed dat de planeet uit water bestond. Hij is 2,7 keer zo groot als de Aarde, en zevenmaal zo zwaar. Aangenomen wordt dat de temperatuur er boven de 200 graden Celsius is.

Heet ijs

De nieuwe waarnemingen doen vermoeden dat er op GJ 1214b (nog) meer water is dan op Aarde. Dat betekent dat de inwendige structuur van deze natte Superaarde flink verschilt van de onze. "De hoge temperatuur en de hoge druk kunnen exotische materialen als 'heet ijs' en supervloeibaar water' vormen, substanties die volkomen anders zijn dan wat wij kennen", zegt Dr. Berta van het Harvard Smithsonian Center for Astrophysics.

Sciencefiction

Het idee van oceaanplaneten heeft de fantasie altijd geprikkeld. Zo zijn er hiervan in de sciencefiction diverse voorbeelden te vinden. Wat te denken van Kamino in Star Wars II (Attack of the Clones), de planeet Caladan in Dune en ook in Star Trek komen 'waterplaneten' voor.

RTLNieuws.nl