Nederland

Voedselvinkje Ik Kies Bewust is 'misleidend'

15 april 2013 18:21 Aangepast: 16 april 2013 11:49

Deze week is het Het Vinkje van Ik Kies Bewust, het enige Nederlandse voedselkeuzelogo in de supermarkt. Maar dit logo is 'misleidend, verwarrend voor de consument en onvolledig'. Dat zegt onderzoeker Remco Havermans van de Universiteit Maastricht.

Het grootste probleem met het logo, dat op duizenden producten staat, is volgens hem dat het misleidend is. "Mensen weten niet dat het Vinkje in iedere productgroep gebruikt wordt. Zo staat het bijvoorbeeld op verse groente maar ook op snacks als patat."

Wat Havermans ook vreemd vindt, is dat bedrijven tegen betaling het logo op hun product krijgen. De kosten voor een producent variëren tussen de 1800 tot 90.000 euro per jaar.

"Albert Heijn heeft bijvoorbeeld wel die tienduizenden euro's betaald en krijgt het Vinkje op zijn cola light", vertelt Havermans. "Maar Coca Cola doet niet mee, dus zij krijgen niks op hun light product. Mensen kunnen dan ten onrechte denken dat Albert Heijn eigen merk beter en gezonder is."

Kruis op ongezond product

Verder zet Havermans vraagtekens bij het gebruik van het logo: "Waarom eigenlijk wel een vinkje op een gezonder product, maar geen kruis op een ongezond product?" Hij beantwoordt de vraag zelf: "Dat wil de voedingsindustrie niet."

Uit een publicatie in het vakblad The New England Journal of Medicine blijkt dat de voedingsindustrie 1,5 miljard dollar heeft geïnvesteerd in de Europese lobby om een waarschuwingssysteem op ongezonde voeding tegen te houden.

'Ontzettend dom'

Staatssecretaris Martin van Rijn van Volksgezondheid liet vorige maand weten dat het wat hem betreft de verantwoordelijkheid van zowel de ouders als van de industrie is om verstandig om te gaan met ongezonde voedingsreclames gericht op kinderen.

"Als je dat zegt, ben je óf onverschillig óf ontzettend dom," vindt Havermans. "Het gaat om commerciële bedrijven en die willen geld verdienen en producten verkopen."

RTLNieuws.nl
`