Rapport NS

Splitsing NS schiet doel voorbij

10 juli 2013 10:13 Aangepast: 06 september 2015 16:47

De opsplitsing van de NS heeft treinreizen niet goedkoper gemaakt. Vooral in de eerste tien jaar na de verzelfstandiging van de spoorwegen is de prijs per reizigerskilometer gestegen.

De opsplitsing van de NS heeft treinreizen niet goedkoper gemaakt. Vooral in de eerste tien jaar na de verzelfstandiging van de spoorwegen is de prijs per reizigerskilometer gestegen.
 
Dat blijkt uit een onderzoek van TU Delft. In opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft de universiteit berekend welke kosten de NS maakt per reizigerskilometer sinds 1985. Na de splitsing in 1995 hebben de onderzoekers gekeken naar de kosten van NS en ProRail samen.
 
Sinds de splitsing zouden de spoorbedrijven bureaucratischer werken. De bureaucratie zou zijn veroorzaakt door de splitsing, omdat die gepaard ging met grote organisatorische problemen. Ook nu de splitsing al 18 jaar een feit is, zien de onderzoekers niet dat de hervorming vruchten afwerpt.
 
De bedoeling van splitsing en verzelfstandiging van de NS was onder meer dat reizigersvervoer per spoor efficiënter en goedkoper zouden worden door marktwerking. 
RTL Nieuws
`