Zwarte Piet in/uit het schap

Alle supermarkten worstelen met uiterlijk Zwarte Piet

09 oktober 2014 16:05 Aangepast: 08 januari 2015 01:23

Albert Heijn doet Zwarte Piet grotendeels in de ban. Bij de supermarkt zal Piet alleen nog op snoepgoed te zien zijn, niet op decoraties of in reclamefolders. Hoe zit dat met de andere Nederlandse supermarkten? RTL Nieuws deed een winkelrondje.

We vroegen naar aanpassingen in het assortiment én de aanpassingen in de winkeldecoratie en reclamefolders.

Coop
Coop heeft er voor gekozen om alleen Sinterklaas op de verpakking van zijn eigen producten te zetten, dus geen Zwarte Piet. Ook in de reclamefolders en de versieringen laat de keten alleen de sint een grote rol spelen. Aanleiding daarvoor is de discussie over Zwarte Piet. In de winkels worden wel Zwarte Pieten uitgenodigd om de kinderen te vermaken. Het hoofdkantoor bemoeit zich niet met de invulling van de franchisenemers.

ZIE OOK: Albert Heijn doet Zwarte Piet in de ban

Plus
Supermarktketen Plus heeft het assortiment niet gewijzigd. Het is nog een traditioneel assortiment met sinterklaas en Zwarte Piet. Decoratie en reclame in de winkels bestaat uit een silhouet van Sint en Piet. Dat heeft volgens een woordvoerder niets te maken met de discussie, ‘het moet warmte uitstralen’.

Hoogvliet
De supermarkten van Hoogvliet hebben het assortiment niet aangepast naar aanleiding van de discussie over Zwarte Piet. Wel wordt het uiterlijk van Piet aangepast naar aanleiding van de discussie. Piet zal voortaan bruin zijn en niet zwart en hij zal geen oorringen meer dragen. In de winkeldecoraties zullen geen Zwarte Pieten te zien zijn. Volgens Hoogvliet is dat geen gevolg van de Zwarte Piet-discussie, maar omdat er een andere reclameactie loopt. Bij de kassa hangen wel kleine sfeerpietjes.

ZIE OOK: Eigenwijs AH-filiaal: Bij ons wel Zwarte Piet

Jumbo
Bij supermarktketen Jumbo wordt Zwarte Piet verwerkt op verpakkingen van huismerkproducten. Jumbo laat weten de discussie rondom Zwarte Piet te volgen, maar zich er verder niet in te willen mengen.

Dirk van den Broek
Supermarkten DekaMarkt en Dirk van den Broek zijn van dezelfde eigenaar en weigeren in te gaan op vragen over dit onderwerp. "Wij willen vooral dat Sinterklaas een leuk feest voor kinderen is", laat een woordvoerder weten.

ZIE OOK: Jochem van Gelder roept op tot boycot AH

Spar Supermarkten
Vanwege alle gevoeligheden rond Zwarte Piet, is Spar terughoudend met afbeeldingen van hem. De afbeeldingen in de winkels worden huisjes met schoorstenen. Verder zijn er kleurplaten waar kinderen zelf een invulling kunnen geven aan de kleur van Zwarte Piet. "Hoe onze zelfstandige ondernemers daarmee omgaan, is aan hen."

Boni supermarkten
In de Boni supermarkten zullen op sommige producten nog wel een Zwarte Piet staan. Maar de keten gaat zich meer richten op Sinterklaas. Zwarte Piet zal in de Boni niet langer pikzwart zijn, maar het zal ook geen Regenboog Piet worden. Wel zullen de oorbellen verdwijnen. Aanleiding voor de aanpassing is de discussie over Piet en de wens om mensen niet voor het hoofd te stoten.

Lidl
Supermarktketen Lidl laat weten dat Zwarte Piet nooit een grote rol in hun reclamecampagnes heeft gespeeld. Daarom worden er ook geen aanpassingen gedaan.

RTL Nieuws

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore