Schoenenreus weer ten onder

Het Zalando-effect: Schoenenreus wankelt, wie volgt?

27 januari 2015 17:00 Aangepast: 24 juli 2018 10:02
Beeld © EPA

Winkelketen Schoenenreus wankelt op de rand van faillissement. De schoenenwinkel is het zoveelste recente slachtoffer van de malaise in onze winkelstraten. Hoe komt dat en wie is de volgende? Economieredacteur Mathijs Smit beantwoordt vier vragen.

1. Welke winkels zijn de afgelopen tijd al over de kop gegaan?
Afgelopen jaar gingen talloze winkelbedrijven op de fles, of raakten in zware problemen. En het zijn niet meer alleen de kleine winkelketens, maar ook de iconen van de winkelstraat die het onderspit delven. Zo gingen afgelopen jaar juwelier Siebel, boekwinkel Polare (voorheen Selexyz en De Slegte), muziek- en gameswinkel Free Record Shop, fietswinkel Halfords, modehuis Mexx en schoenenwinkel Taft op de fles.

ZIE OOK: Schoenenreus in problemen, winkels dicht

Sommige winkelketens waren bovendien al doorgestart na een eerder faillissement, zoals boekwinkel Selexys en Free Record Shop. Ook Schoenenreus ging begin 2013 al failliet, en maakte toen in afgeslankte vorm een doorstart.

2. Welke bedrijven dreigen om te vallen?
Er zijn winkelketens die nog niet aan de teugel van een bewindvoerder of curator lopen, maar wel worstelen met ernstige problemen. Dat geldt onder meer voor de warenhuizen Hema, de Bijenkorf en de V&D. Hema kwam vorig jaar onder curatele te staan van eigenaar Lion Capital. Bijenkorf sloot een aantal slecht renderende winkels buiten de Randstad. En V&D kwam afgelopen dagen in opspraak, doordat het forse financiële offers van het personeel en de verhuurders eiste.

3. Hoe komt het dat die winkels het zo moeilijk hebben?
Volgens retail-expert Paul Moers zijn de problemen in de winkelstraat voor een belangrijk deel het gevolg van het 'Zalando-effect'. "Mensen kopen steeds meer online. Alleen de sterkste winkels blijven over." Adviesbureau Roots wijst daarnaast op demografische ontwikkelingen, zoals toenemende verschillen tussen gebieden met bevolkingsgroei en –krimp en de vergrijzing. "Ouderen geven meer uit aan dagelijkse goederen dan jongeren, terwijl jongeren meer uitgeven aan mode en luxe."

4. Wat kunnen winkels doen om te overleven?
Adviesbureau Roots schat in dat er over tien jaar structureel 10 tot 20 procent winkeloppervlakte minder nodig is. Bedrijven die willen overleven, kunnen het beste een combinatie maken tussen fysieke winkels en onlineshops. Ook moeten winkels zichzelf van het internet onderscheiden in service, gemak en beleving. Als het dan toch niet lukt, moeten verhuurders en gemeenten winkelgebieden durven aan te passen door een ander aanbod. Bijvoorbeeld van wonen, recreatie, horeca, cultuur en dienstverlening.

ZIE OOK: V&D loopt hopeloos achter, het is tijd voor revolutie

RTL Nieuws / Mathijs Smit

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore