Debat over MH17

Kamerdebat MH17: Vijf vragen over de nasleep van de ramp

05 februari 2015 12:43 Aangepast: 05 februari 2015 20:58
Beeld © ANP

Vanavond wordt in de Tweede Kamer een debat gehouden over de nasleep van de ramp met vlucht MH17. Politiek verslaggever Fons Lambie legt uit wat er besproken wordt.

ZIE OOK: Volg hier het debat live

1. Waar gaat het debat precies over?
Het debat gaat over de nasleep van de ramp met de MH17. De afgelopen weken hebben partijen in de Tweede Kamer weer veel vragen gesteld over de ramp. Bijvoorbeeld over de identificatie van de slachtoffers, de vervolging van de daders en wat Nederland precies wist van de veiligheid van het luchtruim boven Oost-Oekraïne in de dagen voor de ramp met de MH17.

2. De grote aanjagers zijn Pieter Omtzigt (CDA) en Sjoerd Sjoerdsma (D66). Waar zijn zij het meest gefrustreerd over?
Omtzigt en Sjoerdsma - en met hen eigenlijk alle partijen in de Kamer - zeggen dat de luchtvaartveiligheid niet waterdicht lijkt. In de maanden voor de ramp met de MH17 zijn verschillende vliegtuigen en helikopters boven Oost-Oekraïne neergestort. Een aantal vliegtuigmaatschappijen besloot al niet meer over Oost-Oekraïne te vliegen, vanwege de gevechten om de Krim eerder dat jaar.

In de dagen en weken voor de MH17-ramp is er een aantal gebeurtenissen geweest waarover de Kamer zich nu afvraagt: had dat niet een waarschuwing moeten zijn om het luchtruim boven Oost-Oekraïne te mijden? Op 14 juli wordt een Oekraïens militair toestel, een Antonov AN-26, uit de lucht geschoten. Op die dag is in de hoofdstad Kiev een diplomatenbijeenkomst. Oekraïne deelt daar mee dat het vliegtuig is neergehaald, 'mogelijk door anti-aircraft wapens'. Een Nederlandse diplomaat is bij die bijeenkomst aanwezig en stuurt het verslag naar zes ministeries. Volgens het kabinet bepalen luchtvaartmaatschappijen zelf waar ze overheen vliegen. Het neerstorten van de Antonov en andere toestellen was uitgebreid in het nieuws. Of een luchtruim open blijft, is aan het land zelf.

Oekraïne sluit na de Antonov-crash het luchtruim tot 9,7 kilometer. Boven die hoogte blijft het luchtruim open. De MH17 vliegt drie dagen later op 10 kilometer hoogte. De Kamer wil nu zeker weten of de overheid, de inlichtingendiensten en luchtvaartautoriteiten goed hebben gehandeld en of dat in de toekomst niet beter kan. De vraag of de ramp met de MH17 had kunnen worden voorkomen, wil niemand - ook de oppositie niet - beantwoorden.

3. Maar de onderzoeken over de MH17-ramp zijn nog niet afgerond. Is dat niet lastig debatteren?
Een gedeelte van de Kamervragen wordt inderdaad pas beantwoord in de onderzoeken, schrijft het kabinet. Er loopt een groot onderzoek van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid naar de oorzaak van de crash. Ook is het Openbaar Ministerie - samen met andere betrokken landen - in een internationaal onderzoeksteam op zoek naar de daders. Het duurt nog maanden voordat die onderzoeken klaar zijn. Maar ondertussen wil de Kamer toch zoveel mogelijk feiten en informatie op tafel krijgen. Dat wringt inderdaad. De Kamer zal ook vanavond weer veel vragen stellen, maar het kabinet zal verwijzen naar de onderzoeken.

4. Ook is er een verslag van een vergadering waar een Nederlandse diplomaat bij was over de veiligheid van het luchtruim. Maar dat wordt niet openbaar gemaakt. Waarom niet?
Het kabinet wil geen diplomatieke communicatie openbaar maken. Als dat soort communicatie openbaar wordt, kunnen diplomaten niet langer vertrouwelijke informatie naar Den Haag sturen, is de redenering. De Onderzoeksraad mag het verslag wel inzien. Een mogelijkheid is dat het verslag vertrouwelijk ter inzage wordt gelegd voor de Kamerleden. Dat is nog niet gebeurd.

5. Waar kan ik het debat zien?
Dat kan via deze link.

RTL Nieuws/Fons Lambie
`