Ziggo doelwit DDoS-aanvallen

Ziggo-klanten weer online na DDoS-aanval

19 augustus 2015 07:23 Aangepast: 06 september 2015 17:12
Beeld © ANP

Ziggo-klanten kunnen weer internetten. De grote storing bij internetprovider Ziggo, dat door een DDoS-aanval getroffen was, is voorbij.

Rond 01:30 uur was de storing opgelost. Het is nog onbekend wie er achter de aanval zit.

Op Twitter meldden mensen vanuit grote delen van het land problemen met hun internetverbinding. Rond 22:30 waren er al bijna 30.000 meldingen binnengekomen. 

2 miljoen klanten
Ziggo heeft 3,1 miljoen internetklanten. Zo'n 60 procent van de klanten was getroffen door de storing, vooral in het 'oude Ziggo-gebied', aldus een woordvoerder. Het gaat om zo'n 2 miljoen mensen.

Bij een DDos-aanval wordt een grote hoeveelheid verkeer naar bepaalde servers gestuurd, waardoor die tijdelijk onbereikbaar kunnen worden. De digitale aanval was volgens Ziggo gericht op zijn zogeheten dns-servers, die ervoor zorgen dat ingetikte adressen worden omgezet naar ip-adressen. Als die servers haperen, hapert de internetverbinding. De website van het bedrijf lag er ook een tijdje uit.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`