Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

15 juni 2017 10:08

Tim (16) eerste slachtoffer wurgspel, maar er zijn meer levensgevaarlijke challenges

De 16-jarige Tim Reynders is afgelopen maand om het leven gekomen omdat hij meedeed aan een zogenoemde 'choking challenge'. Hij benam zichzelf de adem om in een roes te raken.

De challenge wordt veel door pubers via internet gespeeld. Ook Tim deed dat. Maar bij hem ging het mis: hij kon de ceintuur die hij om zijn hals had, niet meer loskrijgen.

Het is voor het eerst dat in Nederland een dode valt bij dit soort challenges. In België stierven in 2012 twee jongetjes bij dit 'wurgspel'. De ouders van Tim brengen het verhaal van de dood van hun kind nu in de Volkskrant naar buiten om anderen te waarschuwen.

Meer levensgevaarlijke uitdagingen

En dat is nodig ook, want er zijn veel meer van dit soort dodelijke 'uitdagingen' op internet te vinden. Wat te denken van de 'cinnamon challenge', waarbij je een lepel kaneel in één hap moet doorslikken. De 13-jarige Germain uit Hilversum heeft in 2015 vijf dagen in coma gelegen na een uit de hand gelopen kaneelspelletje. Hij overleefde de challenge maar ternauwernood.

En dan is er ook nog het hyperventilatiespel, waarbij je door veel en snel ademen hyperventilatie bij jezelf opwekt. Ook dit kan erg gevaarlijk zijn, net als de zogenoemde chubby bunny, waarbij jongeren zoveel mogelijk spekjes in hun mond proppen, uiteraard zonder alles weer uit te spugen. Het gevaar van dit spel is duidelijk: als zo'n spekje of snoepje in je keel schiet, kun je stikken.

Ontdekken en uitvinden

Maar waarom doen jongeren dit? Editie NL vroeg dit eerder aan orthopedagoog Anne-Minke Mulder van Praktijk Psychowijs. "De puberteit is een periode van ontdekken, van uitvinden", legt zij uit. "Dit betekent dat pubers meer zijn aangetrokken tot challenges, al geldt dat voor het ene kind meer dan voor het ander."

Daarbij denken pubers niet direct aan de gevolgen van een challenge. "Een puberbrein is van het kortetermijndenken", zegt Mulder. "Als een actie eventueel gevolgen heeft, maar nu heel leuk is, gaat een puber altijd voor de kortetermijnwinst."

Ook groepsdruk

Een filmpje van iemand die veel plezier heeft van een challenge is dus genoeg reden voor een kind om het ook te willen proberen en niet aan de gevolgen te denken.

Ook groepsdruk speelt een rol. "Binnen elke groep zijn initiatiefnemers en volgers. Als iemand met het idee van zo’n challenge komt, doen de volgers ook mee, ook al hadden ze het zelf nooit bedacht. Je wilt niet de enige zijn die het niet doet."

Juist daarin kunnen ouders invloed uitoefenen, zegt Mulder. Ga het gesprek aan, zegt ze, wijs hen op de gevaren en leer je kind dat nee zeggen niet erg is.

Topnieuws