We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLNieuws.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.
Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

21 april 2017 09:20

Snel misselijk of doodsbang voor de achtbaan? Zo wordt het pretpark wél leuk

Het pretparkseizoen is weer begonnen, dus grote kans dat je in de komende maanden naar een pretpark gaat. Geen pretje als je snel misselijk wordt of last hebt van achtbaanangst. Waar komt dat vandaan, en hoe zorg je ervoor dat het ritje in de achtbaan wél leuk is?

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, kun je beter tegen achtbanen naarmate je ouder wordt. Vooral mannen boven de dertig hebben het goed getroffen: hun evenwichtsorgaan is het beste ontwikkeld, zegt KNO-arts Jan van der Borden. Zij worden dus het minst snel misselijk. Vrouwen tussen de 25 en 30 jaar worden relatief snel misselijk, zij hebben hun hormonen niet mee.

Grenzen opzoeken

"Als je misselijk wordt in de achtbaan, komt dat doordat allerlei sensoren, zoals je evenwichtsorganen en je ogen, verwarrende signalen afgeven aan het duizeligheidscentrum in je hersenen." Daardoor word je dus misselijk. Het goede nieuws: door vaak in een achtbaan te zitten, en zo de grenzen van je duizeligheidscentrum op te zoeken, word je beter in het opvangen van die prikkels.

En je kunt gelukkig ook een aantal dingen doen om minder snel misselijk te worden in de achtbaan. "Eet een poosje voordat je in de achtbaan gaat iets klein, zoals een biscuitje, maar eet geen grote maaltijden. Draag geen hele warme kleding, en zorg ervoor dat er genoeg frisse lucht is. Daarnaast helpt het om je hoofd stil te houden en geen alcohol te drinken." Pilletjes tegen wagenziekte helpen niet.

Achtbaanangst

Dan de achtbaanangst. Het is heel normaal om bang te zijn voor de achtbaan, zegt bijzonder hoogleraar angst- en gedragsstoornissen Ad de Jongh. "Als je in de achtbaan gaat, kun je er niet zomaar uit, ook niet als je bijvoorbeeld misselijk wordt en nog tien rondjes te gaan hebt."

"Mensen met achtbaanangst hebben rampfantasieën. Dat komt doordat ze zelf ooit iets akeligs hebben meegemaakt, in de achtbaan of bijvoorbeeld in een speeltuinapparaat." Ze zijn duizelig geworden of voelden zich misselijk, en zijn bang dat dat hen in de achtbaan weer overkomt.

Het kan ook zijn dat ze een akelig verhaal hebben gehoord over een achtbaan, of een filmpje hebben gezien waarin iemand uit de achtbaan werd geslingerd, en in hun fantasie overkomt hen hetzelfde. "Je wordt in ieder geval nooit met achtbaanangst geboren", zegt De Jongh.

Gedragstherapie

Gelukkig kun je er ook gemakkelijk vanaf komen. "Daar kun je gewoon gedragstherapie voor gebruiken. Het beste kun je het in stapjes opbouwen, dus je gaat dan eerst met je kinderen naar een pretpark met kinderachtbanen, die niet zo spannend zijn. Daar ga je dan een paar keer in, net zolang tot je merkt dat het goed gaat."

"Kun je de kleintjes aan, kies dan voorzichtig steeds heftigere achtbanen uit, zodat je angstreactie minder wordt." Het helpt ook goed om je aandacht af te leiden, zodat je jezelf niet de kans geeft om bang te worden. "Als je jezelf afleidt, kun je geen angst voelen. Door in de wachtrij en in de achtbaan allerlei ingewikkelde rekensommen te maken, geef je je hoofd geen kans om bang te worden." Probeer bijvoorbeeld vanaf duizend in stapjes van elf terug te tellen naar nul.

Meer op rtlnieuws.nl:

Topnieuws