Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

23 november 2016 22:09

Nikabdraagster Karin: 'In een vrij land moet je een boerka kunnen dragen'

Nikabdraagster Karin: 'In een vrij land moet je een boerka kunnen dragen'
Vrouwen in boerka's in de Tweede Kamer tijdens het debat over het boerkaverbod

"Een boerkaverbod maakt mensen zoals ik alleen maar bang. Het is symboolpolitiek, mensen moeten kunnen dragen wat ze willen." Dat zegt Karin (22) die sinds haar achttiende gesluierd over straat ging, over het verbod dat de Tweede Kamer wil invoeren.

Toen de Brabantse Karin net 18 jaar was, nam ze het besluit om een nikab te dragen: een soort boerka waarbij de ogen nog wel te zien zijn door een spleetje. 'Karin' is niet haar echte naam (gegevens zijn bij redactie bekend) omdat ze bang is voor negatieve reacties.

Ze weet uit ervaring dat mensen agressief op haar sluier kunnen reageren. "Ik vergeet nooit dat ik in de Albert Heijn werd aangesproken door een man. Hij begon me bij de groenteafdeling vanuit het niets uit te schelden voor alles en nog wat." En dat is nog niet alles: "Ik heb zo vaak meegemaakt dat mensen mijn nikab van mijn hoofd af wilden trekken. Mensonterend."

Omdat ze nu een zoontje heeft, durft ze niet meer met nikab of boerka over straat. "Ik wil niet voor de ogen van zoontje uitgescholden worden. Dat vind ik te pijnlijk voor hem."

Verbod

Dat een meerderheid van de Tweede Kamer vandaag heeft besloten voor een verbod op de gezichtsbedekkende kleding te zijn in het onderwijs, zorginstellingen, het openbaar vervoer en overheidsgebouwen, raakt Karin. Wie het verbod negeert riskeert een boete van ruim 400 euro.

Karin (foto) vindt het verbod vooral zinloos. "Ik ken behoorlijk wat vrouwen die een boerka of nikab dragen. Dat doen ze vanuit een bepaalde overtuiging. Zo'n verbod heeft geen zin, ik denk dat de meesten ondanks een verbod, gewoon hun kleding blijven dragen. Dat doen ze al tientallen jaren."

Maar een groep is ook bang, vertelt Karin. "Ze hebben vragen: Kunnen ze nog wel over straat? Worden ze uit de bus gezet? Ik zou het heel erg vinden als vrouwen uit angst hun boerka uit gaan doen. Het gaat in totaal om nog geen 200 vrouwen. Waar hebben we het over?"

Symboolpolitiek

Famile Arslan is de eerste advocate die in Nederland met hoofddoek voor de rechtbank pleitte. Ze heeft ervaring met het verdedigen van 'boerkaslachtoffers'. Zelf draagt ze alleen een hoofddoek, maar haar moeder droeg wel jarenlang een boerka. "Ze komt uit Iran. Het hoorde bij haar traditie en cultuur. Het was de normaalste zaak van de wereld."

Volgens Arslan zijn er verschillende redenen waarom vrouwen gezichtsbedekking te dragen. "Het kan zijn vanuit religieuze overwegingen, maar het is vaak ook traditie en cultuur. Vooral oude vrouwen bedekken hun hele leven al hun gezicht. Zie het als een soort klederdracht; ze zijn niet anders gewend. Dat ze daar nu opeens afstand van moeten doen, vind ik pijnlijk."

Een boerkaverbod is symboolpolitiek, vindt de advocate. "Wat bereiken we hier nu mee? Is er een dreiging? Zijn er problemen?" Ze vervolgt: "Deze politieke discussie is al twaalf jaar aan de gang. Het is vooral bedoeld om zieltjes te winnen. Het waait wel weer over. Ik zie liever dat de politiek zich druk maakt om vrouwen uit de armoede te halen of uit hun isolement."

'Belachelijk'

De Brabantse Karin snapt wel dat mensen moeite hebben met een boerka of nikab. "Dat is ook ieders goed recht. Maar ik vind het wel belangrijk dat mensen snappen waarom vrouwen dit doen. We leven in een vrij land."

Waarom Karin, die van huis uit zonder geloof is opgevoed maar op een christelijke basisschool in Roosendaal zat, voor een nikab koos? "Ik had me bekeerd tot de islam omdat ik daar rust en een levensdoel in had gevonden. Om mijn geloof beter uit te dragen, besloot ik gezichtsbedekking te gaan dragen."

Het was haar eigen keuze, benadrukt Karin. Want: "Ik wil naar de wet van mijn geloof leven. Door een boerka word je niet op je uiterlijk beoordeeld, maar om wie je bent. Ik deed het uit vrije wil en uit overtuiging."

Jezelf niet verstoppen

Het kabinet wil zo'n verbod vanwege de veiligheid en de dienstverlening van de overheid aan de burger. 'Je moet elkaar in de ogen kunnen kijken', is het motto. Het gaat gelden in scholen, ziekenhuizen, openbaar vervoer en het gemeentehuis.

Je gezicht laten zien is belangrijk, maar niet het belangrijkste, vindt Karin: "We leven ook in een vrij land, waar je vrij moet zijn om je te kleden zoals je wilt. Het gaat er in de bus toch om dat ik mijn kaartje betaal en niet hoe ik eruitzie? Het is toch veel belangrijker dat ik me netjes aan de regels houd dan wat ik aan heb?"

Weerstand

De nikab hangt nog wel bij Karin in de kast. Of-ie ooit weer aangaat? "Ik weet het niet. Het ligt eraan hoe het politieke klimaat dan is. Hoe de sfeer op straat wordt. En hoe mijn familie ertegenover staat. Zij vinden het ook moeilijk dat ik gesluierd over straat ga. Dat weegt allemaal mee in mijn beslissing. Maar uitsluiten doe ik het zeker niet."

Boerka-verbod​

Een boerka staat in Nederland synoniem voor sluiers die het gezicht bedekken. Maar letterlijk is de boerka een chador, een gewaad uit Afghanistan uit één stuk met een roostertje voor de ogen. In Nederland wordt ook de nikab vaak als boerka betiteld, een gezichtssluier waarbij de ogen nog wel zichtbaar zijn.

Hoeveel vrouwen in Nederland het islamitische gewaad dragen, is niet bekend. Een schatting die de afgelopen jaren geregeld in de discussie opdook, komt erop neer dat zo’n 150 vrouwen altijd een nikab (een soorgelijke boerka waarbij de ogen wel te zien zijn via een spleet) of boerka dragen, en nog eens enkele honderden af en toe.

Meer op rtlnieuws.nl:
Meerderheid in Kamer voor boerkaverbod in bus, school en ziekenhuis 

Topnieuws