Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

10 januari 2017 18:25

Het is nu echt zover: Brussel wil af van hinderlijke cookiemeldingen

Het is nu echt zover: Brussel wil af van hinderlijke cookiemeldingen
Niet erg gebruiksvriendelijk, maar tot nu toe zijn deze cookiemeldingen verplicht.

Vorige maand lekte het nieuws al uit, maar vandaag bevestigt de Europese Commissie het. Brussel wil een eind maken aan de cookiemeldingen waarmee internetgebruikers worden geconfronteerd.

Iedere internetgebruiker kent ze wel: die irritante cookiemeldingen die hele websites in beslag nemen. Als het aan de Europese Commissie ligt, worden die irritante cookiemuren neergehaald. Consumenten moeten in hun browserinstellingen voortaan zelf kunnen aangeven wat voor cookies ze willen accepteren. 

Zogenoemde tracking-cookies, die gebruikt worden om gerichte advertenties te tonen, kunnen geblokkeerd worden. Dat is vandaag in Brussel besloten. 

Cookies zijn vervelend

De cookiemeldingen zijn sinds 2012 verplicht door, jawel, Europese regelgeving.‚Äč Cookies zijn tijdelijke bestandjes die op je computer worden opgeslagen. Ze worden voor verschillende doeleinden ingezet, bijvoorbeeld om te onthouden in welke taal je een artikel leest of hoeveel bezoekers een website heeft. Maar cookies zijn ook berucht omdat advertentiepartijen ze gebruiken om je te volgen op het internet.  

Websites hoeven als het aan de Europese Commisie geen toestemming meer te vragen voor het plaatsen van niet-privacygevoelige cookies die bijvoorbeeld het aantal bezoekers tellen, staat in het Brusselse voorstel.

"Het is vervelend voor een internetgebruiker dat hij voortdurend om toestemming voor cookies wordt gevraagd', zegt EU-commissaris Andrus Ansip van Digitale Markt. 

Niet blij

Niet iedereen is blij met het voorstel. Een slechte zaak, zo vindt Jeroen Verkroost, directeur van reclamebrancheorganisatie IAB Nederland: "Op deze manier zie je veel minder relevante en interessante advertenties", zei hij eerder al tegen RTL Z. 

Volgens Verkroost verdwijnt reclame op het internet door de nieuwe Europese regelgeving niet, maar krijgen internetters vaker minder relevante reclame te zien. "Als ik dan toch naar reclame kijk, wil ik liever een advertentie voor scheermesjes voor mannen dan voor vrouwen zien."

Spam

De commissie heeft ook voorstellen om de privacy van internetgebruikers beter te beschermen. Communicatiediensten als WhatsApp en Facebook Messenger moeten aan strengere eisen voldoen.

Verder moeten internetgebruikers in de toekomst kunnen aangeven dat ze geen spam meer willen krijgen. Zover is het nog niet: de voorstellen moeten nog worden goedgekeurd door het Europees Parlement en de afzonderlijke EU-lidstaten. De Commissie hoopt dat het voorstel kan worden ingevoerd voor mei 2018. 

Meer op rtlnieuws.nl:
Europa wil af van cookiemeldingen

Topnieuws