Klachten over overvolle treinen

NS houdt oude treinen in de running en stelt onderhoud uit

22 december 2015 16:51 Aangepast: 04 augustus 2017 01:25
Een 'apenkop'-trein, ook wel bekend als Mat '64. Beeld © Wikimedia Commons / Koffiekopje

De NS houdt oude treinstellen langer in bedrijf om de gevolgen van het materieeltekort tegen te gaan. De zogeheten apenkop-treinen zouden na dit jaar verdwijnen naar de sloop, maar worden voorlopig als reservetreinen ingezet.

Dat schrijft NS-baas Roger van Boxtel aan staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur. Dijksma had de NS gevraagd snel met een plan te komen.

Al het materieel op de rails
In de brief [pdf] belooft NS al het beschikbare materieel in te zetten om de drukte volgend jaar en begin 2017 aan te pakken. Het gaat onder meer om de volgende maatregelen:

  • Niet-noodzakelijk onderhoud wordt voor een deel uitgesteld.
  • Eersteklas-coupés van een aantal sprinters worden omgebouwd naar tweede klasse.
  • Bussen tussen met name Den Bosch en Utrecht moeten de problemen opvangen die volgend jaar worden verwacht rond knooppunt Utrecht.
  • Oude dubbeldekkers worden opgeknapt en in sommige sprinters komen meer tweedeklas-plaatsen.
  • Op een aantal drukke trajecten gaan in de spits bussen rijden.
  • Kantoorpersoneel van de NS reist vanaf volgend jaar buiten de spits.
  • Om de bus aantrekkelijk te maken, krijgen reizigers een tegoedbon of gratis koffie aangeboden.

Meer reizigers dan gedacht
Afhankelijk van de periode in het jaar komt de NS volgend jaar in de dienstregeling structureel 10 tot 45 rijtuigen te kort. Nu de economie aantrekt, neemt de reizigersgroei sterker toe dan gedacht. Ook reizen meer studenten met de trein. Bovendien wordt in 2016 op een groot aantal plekken gewerkt aan het spoor en stations. Daardoor kunnen er minder treinen rijden.

Meer op rtlnieuws.nl:

`