Politiek

Kabinet wordt baas van het spoor en gaat problemen aanpakken

09 april 2016 12:45 Aangepast: 31 juli 2017 20:30
Werknemers werken aan een omvangrijke vernieuwing van Utrecht Centraal. Beeld © ANP

Het kabinet neemt de leiding over bij de falende spoorbeheerder ProRail. Dat melden bronnen aan RTL Nieuws. Het bedrijf is verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van het spoor in Nederland. Problemen met rails, wissels en bovenleidingen leiden vaak tot vertraagde en uitgevallen treinen. Staatssecretaris Dijksma haalt nu de teugels aan wil meer zeggenschap krijgen over ProRail.

Eind 2015 bleek dat ruim 40 procent van de treinuitval veroorzaakt wordt door problemen met rails, wissels en bovenleidingen. ProRail is daar direct voor verantwoordelijk.

Volgens reizigersvereniging Rover houdt ProRail te weinig rekening met het belang van treinreizigers. ProRail huurt voor alle werkzaamheden aannemers in. Om de kosten te drukken laat ProRail werkzaamheden ook overdag uitvoeren. Dat heeft tot gevolg dat treinen uitvallen.

Financiële puinhoop
In september vorig jaar bleek uit interne ProRail-rapportages dat het er een financiële puinhoop is. Tientallen miljoenen euro's aan belastinggeld konden niet worden verantwoord.

De afgelopen jaren vielen grote projecten zoals het opknappen van stations telkens veel duurder uit dan begroot. De verbouwing van Utrecht CS leverde een tegenvaller van bijna 30 miljoen euro op. Een externe accountant kwam tot de conclusie dat een deel van het financiële personeel van ProRail zo slecht is dat er maar beter afscheid van kan worden genomen.

Tekort van 475 miljoen
Ook bleek vorig jaar dat ProRail afstevent op een tekort van 475 miljoen euro voor het onderhoud en beheer van het spoor in de periode 2018-2028. Terwijl voor de periode tot 2018 ProRail geld over is omdat een aantal projecten en onderhoud aan het spoor worden uitgesteld. 

ProRail ontvangt jaarlijks 1 miljard euro van de overheid. Daarnaast betalen NS en andere gebruikers van het spoor nog eens 260 miljoen euro aan ProRail. Het bedrijf heeft zo’n 4000 werknemers.

Sinds 2005 is ProRail een zelfstandig bedrijf met de Nederlandse Staat als enig aandeelhouder. Staatssecretaris Dijksma wil van ProRail een zogenoemde publieke uitvoeringsorganisatie maken. In welke vorm die organisatie wordt gegoten is nog niet helemaal duidelijk. ProRail wordt een agentschap, een zelfstandig bestuursorgaan of een overheidsdienst. Het kabinet neemt daarover nog dit jaar een beslissing.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`