We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLNieuws.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.
Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

12 mei 2017 20:05

'Leer kind blokletters in plaats van aan elkaar schrijven'

We hebben bijna allemaal aan elkaar leren schrijven, maar er zijn maar heel weinig mensen die dat in hun volwassen leven ook echt doen. Waarom leren we het kinderen dan nog steeds aan? Is het niet veel beter om bijvoorbeeld blokletters te leren?

Slechts één op de vijf volwassenen zegt alle letters in een woord aan elkaar te schrijven, blijkt uit onderzoek van een uitgeverij van lesmethodes (Uitgeverij Zwijsen). Een veel groter deel van de respondenten, meer dan de helft, zegt een combinatie van losse en vaste letters te gebruiken ruim een kwart schrijft alle letters los.

Achterhaalde methode

Toch leert de overgrote meerderheid van de kinderen op school nog aan elkaar schrijven en niet, zoals sommigen bepleiten, in blokletters. Basisschooldirecteur Henk Schweitzer is specialist op het gebied van motoriek en schrijven en auteur van de blokschriftmethode Schrijven leer je zo. Volgens hem is de methode waarop kinderen nu aan elkaar leren schrijven zo achterhaald dat kinderen eerder gefrustreerd dan gestimuleerd worden. 

Schweitzer zegt dat de voordelen van blokschrift groot zijn: de leesbaarheid van (kinder)handschriften wordt er beter van en kinderen met mindere motoriek leren het makkelijker aan. Dat het blokschrift ten koste gaat van de snelheid, zoals vaak gezegd wordt, is volgens hem niet waar.

Maar waarom leren de meeste kinderen dan toch nog gebonden schrift? "Het is traditie, meer niet", zegt Schweitzer. Het gebonden schrift stamt uit de tijd dat mensen met kroontjespennen (en later vulpennen) schreven en leerkrachten een krijtbord hadden. "Dan is aan elkaar schrijven makkelijker. Toen leerden we ook nog schoonschrijven, nu is het veel meer functioneel geworden, even een kattebelletje bijvoorbeeld."

Doordat kinderen minder schrijven, wordt de kwaliteit van hun handschrift ook slechter. "In Duitsland en Oostenrijk is daar onderzoek naar gedaan, waarin geconstateerd werd dat één op de drie kinderen op de basisschool in meer of mindere mate moeite heeft met schrijfmotoriek. In Duitsland gaat het zelfs richting de helft van de leerlingen. Kinderen ontwikkelen steeds minder fijne motoriek en in het bijzonder schrijfmotoriek. Dat komt doordat we minder schrijven, maar ook doordat de fijne motoriek minder wordt geoefend. Vroeger knikkerden kinderen of draaiden ze een tol. Nu swipen ze, met steeds dezelfde beweging."

Slecht leesbaar

Leerkrachten kunnen het handschrift van leerlingen vaak niet goed lezen, blijkt uit het onderzoek. Een kwart van de ondervraagde leerkrachten zegt het handschrift van hun leerlingen slecht leesbaar te vinden. Meer dan de helft noemt de handschriften van hun leerlingen redelijk leesbaar en slechts één op de vijf heeft geen enkele moeite te lezen wat hun leerlingen schrijven. 

Ook dat probleem zou opgelost kunnen worden door blokschrift aan te leren, zeggen de onderzoekers. Schrijf- en leesspecialist Marion van de Meulen: "Uit onderzoek en ervaring blijkt dat kinderen met blokschrift in kortere tijd leren schrijven. Maar wat minstens zo belangrijk is: kinderen blijken met het blokschrift op termijn leesbaarder te blijven schrijven.”

Maar waarom zouden we kinderen überhaupt nog met een pen leren schrijven, als ze allemaal beschikking hebben over een iPad of computer? "Als je spelling digitaal aanleert, bijvoorbeeld met een iPad, ontwikkelt het minder goed", zegt Schweitzer. "Handwriting boosts the brain."

Creatiever en beter geheugen

Dat is ook de conclusie van de Amerikaanse onderwijsprofessor Virginia Berninger, schreef de krant The New York Times een paar jaar geleden al. Zij liet tijdens een onderzoek een deel van de kinderen met de hand schrijven en een ander deel met een computer. De kinderen die met de hand schreven, kwamen makkelijker en sneller met een samenhangende tekst en waren ook creatiever. Daarnaast was hun geheugen beter en konden ze beter lezen.

Berninger houdt in tegenstelling tot Schweitzer wel een pleidooi voor het gebonden schrijft: door dat te leren, zouden kinderen zelfs meer controle krijgen over hun eigen handelingen. Sommige onderzoekers denken daarnaast dat het gebonden schrift kan helpen bij de behandeling van dyslexie.

Topnieuws