Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

27 december 2017 17:00

'Lastige reiziger komt veel te makkelijk aan boord': ex-piloot Siem liet man vasttapen

'Lastige reiziger komt veel te makkelijk aan boord': ex-piloot Siem liet man vasttapen
Siem Nieuwenhuijse vloog jarenlang voor KLM de wereld over.

Oud-piloot Siem Nieuwenhuijse maakte in de 33 jaar dat hij de wereld over vloog verschillende gewelddadige passagiers mee. "Op een dag stond er een huilende purser in de cockpit. Een Afrikaanse man was volledig door het lint gegaan. Erg beangstigend."

Nieuwenhuijse vloog jarenlang voor KLM de wereld over. Hij is ervan overtuigd: "Het aantal geweldsincidenten in de lucht is de afgelopen jaren enorm toegenomen." Dat hoort hij ook van zijn vrouw, die bijna veertig jaar stewardess was. "Zij is pas een jaar met pensioen", zegt Siem. "Ik moest haar de laatste jaren regelmatig opvangen na een vervelende vlucht met gewelddadige passagiers. Vooral het cabinepersoneel krijgt veel te verduren." 

Opvangen

Cijfers van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) bevestigen dit. Dit jaar waren er al 985 incidenten met lastige vliegtuigpassagiers. Vorig jaar ging het om een vergelijkbaar aantal (988), maar het jaar ervoor waren er nog 'slechts' 723 incidenten.

ZIE OOK: Drie geweldsincidenten per dag aan boord van vliegtuigen

Hoe het komt dat passagiers veel gewelddadiger zijn geworden? Volgens Siem vanwege het toenemende gebruik van drank en drugs. "En omdat we veel te soft zijn geworden. Passagiers maken daar gebruik van en kijken hoever ze kunnen gaan." Ook vindt Siem dat lastige passagiers veel te makkelijk op een vlucht worden gezet. Met alle gevolgen van dien.


Siem Nieuwenhuijse als piloot

Huilende purser

Als piloot maakte Siem een aantal keren gewelddadige momenten mee. "Ik zal nooit meer vergeten dat een purser huilend de cockpit binnen kwam rennen. We vlogen boven de Sahara. Een Afrikaanse man uit Ghana was volledig door het lint gegaan. Er waren al allemaal stewards en stewardessen met hem bezig, maar het lukte ze niet om hem tot bedaren te krijgen."

Siem bedacht zich geen moment. "Ik pakte mijn jas uit mijn kastje met daarop mijn strepen. En mijn pet. Daardoor hoopte ik meer indruk op hem te maken. Mijn co-piloot nam de stuurknuppel over."

In de boeien geslagen

In het vliegtuig was het erg onrustig, weet Siem nog. De schuimbekkende man schreeuwde allerlei onverstaanbare woorden. "Ik begreep dat de man, die een kop groter was dan ik, werkzaam was als bemanningslid op een boot. Ik weet niet meer precies hoe ik erop kwam, maar ik deed me voor als zijn kapitein. Ik zei tegen hem dat hij naar mij moest luisteren." Zijn plan werkte, de agressieve man kwam tot bedaren. "Toen hij eenmaal zat, hebben we hem meteen in de boeien geslagen en zijn voeten vastgetapet. Schuimbekkend zat hij in zijn stoel."

Bij de landing in Laos had Siem extra versterking opgeroepen. "We waren net geland toen politie en militairen de man al kwamen ophalen. Ze stonden met machinegeweren klaar. Hij werd flink geslagen ook. Dat was natuurlijk helemaal niet mijn bedoeling. Het was heftig." Hoe het met hem is afgelopen, weet Siem niet.

Dit kan het personeel doen tegen lastige passagiers:

Filmpjes gemaakt met telefoons laten soms benarde situaties zien in een vliegtuig. Personeel kan dan ingrijpen.

Noodlanding

Als er iets gebeurt, moet het cabinepersoneel de bemanning in de cockpit inlichten. "Als het de bemanning niet lukt om de situatie onder controle te krijgen, moeten wij bijspringen. En als dat echt niet lukt, dan moeten we eventueel een tussenlanding maken om de passagier van boord te krijgen."

Dat was bijna het geval toen Siem opeens vechtende mannen in zijn vliegtuig had. "Een groep dronken kerels ging vol met elkaar op de vuist. Ze rolden werkelijk door het vliegtuig." Ook hen wist Siem met zijn personeel tot bedaren te krijgen. "Ik heb nooit een onverwachtse landing hoeven maken. Maar het is wel ontzettend schrikken. Voor het personeel en voor de passagiers."

Veel behulpzamer

Siem zag ook mooie dingen gebeuren in spannende situaties. "Je ziet dat mensen in de lucht veel behulpzamer zijn dan op straat. Passagiers helpen je bijna altijd als er iets aan de hand is. Omdat je hoog in de lucht zit, wil niemand dat het volledig uit de hand loopt."

De vechtersbazen waren bij Siem altijd mannen. En bijna altijd dronken. '"Mijn vrouw heeft weleens een paar lastige vrouwen meegemaakt toen ze nog stewardess was, maar die heb je sneller onder controle omdat ze minder kracht hebben. Met een paar man duw je een vrouw doorgaans wel in haar stoel."

Topnieuws