Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

09 mei 2017 16:44

Laat die energiedrank staan: dit helpt wél bij examens

Meer dan 200.000 kinderen doorstaan op dit moment misschien wel de meest stressvolle periode van hun middelbare schooltijd. De eindexamens beginnen. Deze tijd gaat gepaard met weinig slaap, urenlang studeren en hele traytjes energiedrank. Een slecht idee, zeggen deskundigen.

De scholieren die de praktijk van diëtist Stephanie Supprian binnenstappen, zijn op één hand te tellen. Dat betreurt ze. "Want voeding is zo belangrijk bij examens." 

Schreeuw om suiker

Die gedachte lijkt bij pubers wel te dagen, maar op een verkeerde manier, ziet de diëtiste. "Als studenten merken dat ze moe worden, grijpen ze naar energiedrankjes met veel suiker. Maar het effect op de concentratie is maar van heel korte duur. Je bloedsuikerspiegel stijgt snel, maar daalt ook weer net zo hard. Je lijf vindt dat heel vervelend en schreeuwt alweer snel om meer suiker. Maar daarmee krijg je je bloedsuikerspiegel niet op niveau."   

Voedingsdeskundigen waarschuwen al jaren dat veel suiker slecht is voor je gezondheid. "Neem dan liever eiwitrijke producten. Die bevatten veel bouwstoffen voor de hersenen en houden de bloedsuikerwaarde stabiel. Dat helpt om je te concentreren", zegt Supprian. Aanraders zijn noten, avocado, kwark en bananen. “Die bevatten goede vetten en vitamines.” 

Zak chips of een halve ananas?

Onder stress grijpen jongeren snel naar ongezonde snacks. Supprian: "Een zak chips eet je zo leeg. Daarna denk je: heb ik wat gegeten dan? Terwijl je bij het eten van een halve ananas al snel een vol gevoel hebt. Het lichaam haalt daar veel goede stoffen uit. Dus denk ook bij stress goed na over wat je eet." 

Roda JC-voetballer en erkend positivo Nathan Rutjes geeft op YouTube wat eindexamentips:

Met een examenlengte van drie uur is de kans groot dat de magen van de kandidaten gaan rammelen. "Het is goed om tijdens je examen iets te eten. Zelfs al je geen honger hebt, zou je op iets moeten kauwen, zoals kauwgum. Daardoor wordt het bloed beter naar de hersenen gestroomd en dat bevordert de prestaties."   

Rust nemen

Wat de prestaties bij de examens ook bevordert, is op tijd rust nemen, adviseert gedragswetenschapper Ivan Nyklicek van Tilburg University. "Een nachtje doorhalen om te studeren is echt af te raden. Alles valt of staat met planning. Daar hebben jongens meer moeite mee dan meisjes. Wanneer begin je met leren en voor welk vak? Daar begint de stress al mee. Maak dus een goede planning." 

Volgens Nyklicek moeten we de eindexamens als stressmoment in het leven van een puber niet onderschatten. "Ze missen een stukje levenservaring om met zulke momenten om te gaan. Een 15-jarige die overspannen is of kampt met een burn-out is echt geen uitzondering meer. Ik keek daar eerst ook vreemd van op, maar je ziet het aantal gevallen echt toenemen."  

Ontspanningstechniek

Om de stress te verlichten, pleit de gedragswetenschapper voor een ontspanningstechniek die volwassenen al in toenemende mate gebruiken: mindfulness. "Op middelbare scholen in Engeland is dit al heel normaal. Daar leren ze scholieren omgaan met stress en piekeren. Zoiets zouden we ook in Nederland moeten invoeren." 

Nyklicek zelf zette een eerste stap. Hij ontwikkelde een korte mindfulnessoefening, speciaal voor scholieren. 

Topnieuws