We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLNieuws.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.
Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

30 augustus 2016 14:55

Kinderen schrijven betere teksten als ze leren eerst na te denken

Met de schrijfvaardigheid van basisschoolleerlingen is het vaak slecht gesteld. Reden? Gebrekkige lesmethoden. Wat wel helpt: kinderen leren om stapsgewijs aan de slag te gaan. Dat geeft veel betere resultaten.

Het blijkt allemaal uit promotieonderzoek van Monica Koster en Renske Bouwer aan de Universiteit Utrecht. Aanleiding voor het onderzoek is een rapport van de Onderwijsinspectie uit 2010. Daaruit bleek dat het schrijfvaardigheidsniveau van leerlingen achterblijft. Dat komt mede omdat er te weinig aandacht wordt besteed aan schrijfvaardigheid. Scholen focussen zich vaak op spelling, woordenschat en lezen. 

Koster en Bouwer onderzochten de schrijfvaardigheid van bijna 3000 leerlingen van 52 basisscholen en ontwikkelden een nieuwe lesmethode: Tekster. Na vier maanden werken volgens de nieuwe methode gingen leerlingen er anderhalf leerjaar op vooruit.

Eerst nadenken, dan pas schrijven

De valkuil waar veel leerlingen intrappen, zegt Koster tegen RTL Nieuws, is dat ze meteen beginnen met schrijven als ze een opdracht krijgen. "Alles wat in hun hoofd komt, schrijven ze meteen op. De tekst is klaar als de ideeën op zijn. En dat levert niet per se goede teksten op."

Wat helpt is een stapsgewijze aanpak. Eerst bedenken wat voor tekst het is en wat er in moet staan. Vervolgens de tekst logisch ordenen en daarna pas beginnen met schrijven. "Doordat er meer aandacht is voor het proces, gaan kinderen beter voorbereid aan de slag. Dat helpt", zegt Koster.

Voorbeeld van een leerling voordat de methode gebruikt werd:

Als u deze leest wil de hele klas naar het pretpark. We hebben er genoeg geld voor dus waarom niet. Als we naar een pretpark gaan, zullen we het hele jaar extra ons best doen. 

Dezelfde leerling na toepassing van de methode:

Als u deze brief leest wil de hele klas naar een pretpark met veel achtbanen en attracties en een leuk thema. Er is genoeg geld, dat weet ik omdat mijn moeder in de ouderraad zit. En als we naar een pretpark gaan zullen we het hele jaar extra ons best doen.

Volgens Koster is het schrijfonderwijs traditioneel gefocust op het eindresultaat. "Maar dan is het al af en ben je te laat. Nu kun je bijsturen bij het schrijven." Uit het onderzoek blijkt dat de teksten van de kinderen dankzij de nieuwe methode beter gestructureerd zijn. Ook wordt de boodschap van een tekst duidelijker overgebracht.

Hogere eisen 

De resultaten van de methode zijn positief. De reacties van de leerlingen zelf zijn wisselend, aldus Koster. "De een vindt het heel leuk, de ander wat minder. Voor de meeste kinderen zal schrijven nooit het favoriete vak worden, maar ze zijn vaak wel enthousiast over de onderwerpen. En ze merken ook dat ze ervan leren."

En dat is belangrijk. "De maatschappij van nu vraagt een hogere graad van geletterdheid. Er zijn bijna geen banen meer waarbij je niet hoeft te schrijven of te mailen. Er worden hogere eisen gesteld aan mensen en het is zonde als je hier al vroeg op afhaakt."

Topnieuws