Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

17 november 2017 15:12

Kinderen hebben moeite informatie online te vinden: 'Googel eens een vakantie samen'

Kinderen vinden het lastig om informatie te vinden op internet en om die informatie kritisch te beoordelen. Dat blijkt uit de monitor Jeugd en Media. Het is daarom belangrijk dat er op scholen beter les wordt gegeven in het zoeken op internet, maar als ouder kun je ook een steentje bijdragen.

Dat zegt strategisch adviseur Remco Pijpers van Kennisnet, een stichting die zich inzet om de ICT-vaardigheden op scholen te verbeteren en een van de initiatiefnemers van het onderzoek. "Kinderen vinden het lastig om informatie te vinden en te beoordelen of een bron betrouwbaar is of niet. En dat zijn juist belangrijke vaardigheden om de informatie die je hebt te verwerken voor school", vertelt hij.

ZIE OOK: 'Jongeren overschatten hun digitale vaardigheden'

Waar het bijvoorbeeld misgaat, is dat kinderen geen goede zoekvraag formuleren. "Ze gebruiken bijvoorbeeld vaak geen zoektermen, maar voeren een hele vraag in en zetten die niet tussen aanhalingstekens. Daardoor worden de resultaten van een zoekmachine veel te breed."


Zoeken gebeurt vaak met een complete vraag.

Hoe kun je als ouder je kind helpen?

Pijpers vindt niet dat ouders hun kinderen les moeten geven in het zoeken naar online-informatie. "Dat moeten scholen doen." Wel kun je als ouder een beetje bijspringen, adviseert hij. "Als je kind bijvoorbeeld een mailaccount krijgt via school, kun je je kind begeleiden in hoe je een goede mail schrijft en bespreken wie je wel en niet mailt."

Ook kun je bijvoorbeeld samen met je kind vakantiebestemmingen bekijken, vindt Pijpers. "Het is leuk en leerzaam om je kind op een dagelijkse, praktische manier met het internet te laten kennismaken. Dat je bijvoorbeeld samen opzoekt wat er te beleven is op de vakantiebestemming. Als ouder kun je je kind stimuleren om het internet te ontdekken."

Volgens Pijpers vinden ouders het soms ook lastig hun weg te vinden op het web, maar ook dan kun je iets doen. "Informeer bijvoorbeeld wat er op school met het internet wordt gedaan of organiseer een ouderavond om de mogelijkheden te bespreken. Misschien zijn er ouders die ervoor doorgeleerd hebben en kunnen zij iets voor de school en leerlingen betekenen?" 

Betrouwbaarheid bron

Ook letten kinderen niet altijd op de betrouwbaarheid van een bron. "Scholen leren leerlingen vaak niet dat ze moeten letten op de auteur van het stuk. Je moet jezelf de vraag stellen: wie heeft dit artikel geschreven? Van wie is deze site? Is die persoon deskundig, werkt hij bijvoorbeeld voor een universiteit, of heeft de auteur een heel ander doel? Wil hij mensen op het verkeerde been zetten, omdat hij bepaalde sympathieën heeft? Of heeft hij commerciële bedoelingen met het stuk?"

Pijpers wijst daarnaast op het belang dat leerlingen weten dat één bron geen bron is en dat er gelet moet worden of informatie inmiddels niet verouderd is. "Het is niet zo dat scholen niets doen. Er worden allerlei prachtige ICT-projecten georganiseerd en er zijn ook scholen die aandacht geven aan programmeren", zegt Pijpers. "Maar het online-zoeken wordt vaak in een of twee lesjes gepropt."

Onderdeel van onderwijs

Volgens de adviseur is het belangrijk dat het zoeken en beoordelen van informatie een belangrijker onderdeel van het onderwijs wordt. "Bij Nederlands kan bijvoorbeeld de opbouw van een online-tekst worden besproken en bij geschiedenis kunnen leerlingen ook online naar informatie zoeken."

Meer op rtlnieuws.nl:

Topnieuws