Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

31 juli 2017 12:28

Honderden koopjesjagers eisen goedkope hoogslapers Leen Bakker op

Al meer dan 300 teleurgestelde klanten van Leen Bakker hebben zich gemeld bij juridisch adviseur Chizki Loonstein. Hij is bezig met het voorbereiden van een kortgeding tegen Leen Bakker. De winkel weigert de extreem laag geprijsde hoogslapers te leveren die zaterdag op de website verschenen.

Het goedkoopste kinderbed kostte in plaats van 319 ineens nog maar 24 euro. De gedupeerden hebben gezamenlijk meer dan duizend hoogslapers besteld, zegt Loonstein. Leen Bakker wil de bedjes niet leveren omdat het de prijzenstunt wijt aan een technische fout. Loonstein gelooft dat niet.

Hij vindt dat klanten erop mochten vertrouwen dat Leen Bakker daadwerkelijk hoogslapers verkocht tegen kortingen variërend van 75 tot 92 procent. De goedkoopste hoogslaper kostte slechts 24 euro, maar er verscheen ook een bed op de site voor 99.999 euro.

Prijsvechter

"Het bedrijf staat bekend als een echte prijsvechter", zegt Loonstein. "Bovendien vermoed ik dat er sprake is van enige opzet bij Leen Bakker om klanten te lokken naar de website. Ze hebben hier de hele dag actief mee geadverteerd op Facebook. Daar moeten mensenhanden aan te pas zijn gekomen. Als het dus echt om een fout ging, had Leen Bakker dat wel eerder gemerkt."



De bewuste hoogslaper.

Loonstein hoorde ondanks verschillende beloftes van Leen Bakker nog niets van het bedrijf. Dat het bedrijf zich beschermd voelt door de algemene voorwaarden is volgens Loonstein niet terecht. "Consumenten zijn door Europees recht beschermd tegen onredelijke bepalingen in algemene voorwaarden."

In totaal hebben twee- tot drieduizend mensen zaterdag een bestelling geplaatst bij Leen Bakker. Het bedrijf komt later vandaag met een mail aan de klanten. Of het nog met een goedmakertje komt, wil een woordvoerster niet zeggen.

​​Systeemfout

In oktober 2006 bood postorderbedrijf Otto op zijn website lcd-televisies aan voor maar 99 euro per stuk. Bijna 14.000 klanten bestelden de tv voor deze prijs, maar het bedrijf weigerde te leveren. Volgens Otto was er sprake van een systeemfout en wisten de bestellers dat het bedrag niet kon kloppen. Het bedrijf stapte zelfs naar de rechter. De rechtbank in Breda bepaalde vervolgens dat Otto gelijk had en dat de platte tv’s niet voor de foute prijs geleverd hoefde te worden.

In mei 2007 zorgde een verkeerde prijs op de site van internetwinkel Bol.com voor een stormloop op een digitale camera van Canon. De adviesprijs was 349 euro, maar het apparaat werd op de site aangeboden voor 29 euro. In een etmaal tijd bestelden 1700 mensen de camera. Bol.com heeft zich echter in de algemene voorwaarden ingedekt voor dit soort fouten, maar gaf de bestellers als goedmakertje en tegoedbon van 10 euro.

Postorderbedrijf Neckermann kreeg juni 2010 een schadepost van 50.000 euro te verwerken. Het bedrijf bood per ongeluk 3 dagen lang op de website een breedbeeld-tv aan in combinatie met een tafelvoetbalspel voor 347 in plaats van 599 euro. Neckermann streek met de hand over het hart en leverde de 182 klanten het product tegen de beloofde prijs.

Topnieuws