Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

24 augustus 2017 09:50, in:

Weer naar school

Dagboek van een juf, deel 2: 'Ben nu nog fris en fruitig, daar profiteer ik maar van'

'Wat zal ik blij zijn als het vakantie is!', verzuchtte juf Annette Gasseling in haar dagboek dat ze in juni voor RTL Nieuws bijhield. Nu is de vakantie voorbij en zijn haar lange en zware werkdagen weer begonnen. "Ik hoop echt dat er geen acties nodig zijn, maar ik verwacht eigenlijk van wel."

Woensdag 16 augustus: Weer helemaal opgeladen

De zomervakantie is bijna voorbij, tijd om weer aan de slag te gaan. De laatste dag voor de vakantie kwam er een belangrijke wijziging voor komend schooljaar. Op dat moment was het nog niet helemaal zeker, maar in plaats van werken in beide groepen 3, ga ik werken in groep 5 en groep 3. Ontzettend leuk, want voor mij betekent dat, dat ik met mijn eigen groep 4 mee ga! Ben weer helemaal opgeladen en heb er zin in!

De klas weer inrichten
Volgende week zie ik ze pas weer terug, maar wij zijn nu al volop bezig. Van de week ben ik (en al mijn collega's) al een hele dag op school geweest om de klas weer in te richten; een goede opstelling te bedenken voor de groep, materialen klaar te leggen en het een en ander op te ruimen. Ik heb ook in groep 5 de spellingkaarten weer opgehangen (ze blijven alleen niet zo lekker hangen). 

Thuis ook al veel gedaan. Onder meer planbordkaartjes en de verjaardagskalender gemaakt, woordzoekers bij de spellinglessen gemaakt, kruiswoordpuzzels bij de woordenschatlessen gemaakt en verder heb ik veel extra materiaal gezocht voor begrijpend lezen, wereldoriëntatie en rekenen. Ongemerkt gaat er toch veel tijd in zitten; in totaal weer ruim acht uur. 

Donderdag en vrijdag gaan we ook naar school. Donderdag ga ik lekker vroeg. Het wordt een dagje printen en kopiëren.

Juf Annette maakte voor RTL Nieuws een vlog over de start van het schooljaar

 

Donderdag 17 augustus: Urenlang printen

Al vroeg op school aanwezig. Even bijgekletst met de collega's die ik nog niet gezien had en de spellingkaarten die naar beneden gevallen waren weer opnieuw opgehangen. 

Printers overbelast
Het printen en kopiëren ging helaas niet vlot. Ik had ook wel erg veel te kopiëren en ik was natuurlijk niet de enige. Het papier liep constant vast! Op een gegeven moment ben ik naar een andere locatie gereden en ben daar op mijn e-mail ingelogd om te printen. 

Gelukkig waren ook daar de collega's al bezig geweest en vond ik een computer die al helemaal aangesloten was. Heel lang ging het kopiëren goed, maar helaas...ook bij dit kopieerapparaat begon het papier vast te lopen. Maar ja, ik had hem dan ook al wel een paar uur laten werken. Voor beide groepen 5 heb ik heel veel gekopieerd, maar nog niet alles. Met twee kratten vol papier terug naar mijn eigen locatie. 

Morgen een nieuwe poging, weer op mijn eigen locatie. Alles wat gekopieerd is, ligt al klaar om morgen in de mappen van de kinderen te stoppen. Dit jaar wil ik echt dat de mappen helemaal klaar zijn, voordat de kinderen beginnen. De meeste schriften liggen ook al voor ze klaar. 

Luizenzakken thuis wassen
Oh ja! De luizenzakken. Nou, die nog maar even snel van de kapstokken los zien te krijgen en thuis snel wassen. 

Ik schaam me een beetje. Voor groep 3 heb ik nog niet heel veel gedaan. Zo lief van mijn duo van groep 3, zij heeft al zoveel gedaan. Vanavond heb ik nog wel de kaartjes 'hulpkinderen' (kaartjes waar de namen van de kinderen op staan, zodat te zien is wie de hulpjes van de juf zijn)  en 'verjaardagen' (met een leuke feestelijke afbeelding, de naam en verjaardag van de kinderen) gemaakt. Morgen moet ik me op zien te delen, want voor beide groepen is er nog genoeg te doen!


Juf Annette thuis aan het werk.

Vrijdag 18 augustus: De tijd vliegt

De eerste teamvergadering staat om 10.00 uur gepland, maar ik heb met de Intern Begeleider en alle collega's die groep 3 gaan doen al om 8.00 uur afgesproken. Even goed doorspreken hoe we rekenen gaan aanpakken, want vorig jaar zijn er goede resultaten bereikt. Aansluitend even met de ervaren collega van groep 3 de belangrijkste punten voor het leesonderwijs doorgenomen. De methode ken ik wel van groep 4 en 5, maar voor groep 3 is het net even iets anders; we moeten ze eerst nog leren de juiste bladzijde voor zich te nemen.

Hulp van de ICT'er
Gelukkig kwam onze collega (ook onze ICT'er) van een andere locatie ons even helpen met eventuele computerproblemen. Nu zit ik in twee andere lokalen, dus werk ik ook op andere computers waar nog niet alles op staat wat ik wil of nodig heb. Blij dat hij tijd had! Ik kan weer goed aan de slag in beide groepen. 

Leuk om ook de collega's van de andere locatie weer te zien tijdens de teamvergadering. Na een uur was iedereen weer ingelicht en kon ik met mijn duo-, en parallelcollega van groep 5 in overleg. De tijd vliegt voorbij! Omdat de resultaten van spelling en het leesonderwijs vorig jaar in groep 4 goed waren, trekken we de wijzigingen die we zelf aangebracht hebben door naar de groepen 5. Dus even mijn collega's uitleggen wat ons te doen staat. 

Even de boel netjes maken
Eindelijk tijd om de mappen van de kinderen te vullen met alles wat er al gekopieerd was. Helaas waren we om 17.00 uur nog steeds niet helemaal klaar, maar we besloten dat het genoeg geweest was. Even snel de boel aan kant gemaakt, zodat de kinderen maandag in een opgeruimd lokaal binnen komen. 

De collega's die nog aan het schoonmaken zijn, gedag gezegd en naar huis gegaan. 


'Ik heb nog even '#Ikverdienmeer, de kinderen ook' op mijn ramen gehangen.' 

Zaterdag 19 augustus: Toch maar naar school

Bah. Ik kon het niet laten... Het zat me niet lekker dat de mappen van de kinderen nog niet helemaal in orde waren. Uit ervaring weet ik dat het stress oplevert de eerste weken, dus besloot ik toch maar naar school te gaan. Aan de lopende band de mappen verder gevuld, ondertussen nog wat geprint, gekopieerd en gelamineerd voor groep 3. Ik zou bijna vergeten dat ik ook juf van groep 3 ben! De mappen zijn klaar, ik ben opgelucht.

#ikverdienmeer
Ik heb nog even '#Ikverdienmeer, de kinderen ook' op mijn ramen gehangen. De heer Dijsselbloem heeft in de Tweede Kamer gezegd dat het loonconflict in het primair onderwijs wordt opgelost. Dat is mooi! Maar hij vergeet toch echt iets. Want niet alleen de leerkrachten verdienen meer, de kinderen ook! Ik hoop echt dat er geen acties nodig zijn, maar ik verwacht eigenlijk van wel. Ik hoop echt dat als die acties er komen, iedereen begrijpt dat de acties gericht zijn tegen de beleidsmakers in Den Haag. Laten we het beste er van hopen!

Maandag 21 augustus: De eerste schooldag!

Vandaag was ik om 7.15 uur al op school. De eerste dag na de zomervakantie is toch altijd weer een beetje spannend, ook al ken ik de meeste kinderen in mijn groep natuurlijk al goed. 

Wat was het ontzettend leuk om 'mijn' kinderen weer te zien. Afgelopen vrijdag konden ze pas op de hoogte gebracht worden van het feit dat ik weer een van hun juffen zou zijn dit jaar. Wat een leuke, lieve en fijne reacties kreeg ik! Iedereen met een flinke knuffel begroet en de vakantieverhalen waren weer fijn om te horen.

Het voelde erg druk
De eerste schooldag was pittig. Klinkt misschien vreemd, maar het voelde erg druk. Natuurlijk moeten we zelf opstarten, maar de kinderen moeten ook weer in de structuur van school komen. Tempo en kennis van de kinderen is na zes weken vakantie echt weggezakt. Dus veel oude kennis (tafels, sommen tot 20 met tientaloverschrijding, spellingcategorieën) 'getoetst' om de eerste twee weken op maat te kunnen ophalen wat weggezakt is. Daarna pakken we de methodes weer op.

Het is wel wat uitzoekwerk (veel nakijken en analyseren), maar het is wel erg effectief. De kinderen die al hogere AVI-niveaus aan kunnen, heb ik even getoetst om te kunnen bepalen op welk niveau zij nu lezen. Ik probeer morgen meteen de juiste niveaus voor alle kinderen in hun leesmapjes te doen. Nog meer kopieerwerk...

Met de kinderen die eind groep 4 al op een hoger niveau rekenden, heb ik even een gesprekje gehad. Ik was wel benieuwd wat zij dit jaar verwachten en waar zij meer uitdaging zouden willen krijgen. Dus ook voor deze kinderen ga ik weer zorgen voor passend werk.

Beloofd op tijd naar huis te gaan
Hoe krijg ik het voor elkaar? Ik had thuis gezegd dat ik voortaan uiterlijk 17.00 van school zou vertrekken. Maar om 17.20 moest ik nog even de toetsgegevens van een leerling mailen naar de ambulante begeleider die hem vanaf morgen twee keer per week uit de klas zal halen. Eigenlijk ben ik toch wel een beetje boos op mezelf. Mijn kinderen en ik aten pas om 18.40. uur...

Dinsdag 22 augustus: Ik heb nog energie voor 10

Ook vandaag om 7.15 uur al op school. Even rustig de tijd om in de map 'Rekenprikjes' per kind het juiste werkboekje te zoeken en dit te kopiëren. Twee kinderen hoeven deze boekjes niet meer te maken, zij hebben de sommen tot 20 al compleet geautomatiseerd of eigenlijk gememoriseerd. Dus voor deze kinderen moet ik iets anders zoeken om ze te kunnen laten maken, terwijl de andere kinderen met de automatiseringsboekjes bezig zijn. Omdat ik gisteren niet al het werk nagekeken had, heb ik dat vanmorgen afgemaakt. 

De namen van de kinderen moesten ook nog op de kapstok geplakt worden. Zo weet ieder kind de luizenzak terug te vinden waar zijn of haar jas in zit. Dus de namen met de labelprinter gemaakt en opgeplakt. Morgen kan ik de luizenzakken vastmaken aan de kapstok. Zo kunnen ze er niet meer afvallen. 

Kinderen weer opgewekt binnen
De kinderen kwamen allemaal weer opgewekt binnen en dat is een goed begin. 

Met het rekenen heb ik een klein groepje kinderen begeleid, bij wie het automatiseren (sommen tot 10 en 20) nog niet zo lekker gaat of bij wie het door de vakantie behoorlijk weggezakt is. Het is fijn om te merken dat spelling best nog goed op niveau is! Bij een van de leerlingen (met dyslexie) is het PI-dictee afgenomen, zodat duidelijk wordt met welke spellingcategorieën we hem het beste kunnen helpen. De kaartjes die ik vorig jaar voor hem gemaakt heb, zal ik ook van de week weer voor hem maken.

Jeetje, we zijn pas twee dagen bezig, maar het lijkt wel alsof we al weken bezig zijn. Maar ondanks dat het veel werk was om iedereen zo snel al weer op de juiste niveaus te laten werken, voelt het toch goed. Ik heb het idee dat ik effectief bezig ben en dat de kinderen niets tekort gedaan wordt. Nu ben ik nog een soort van 'fris en fruitig' en heb ik nog energie voor 10. Daar profiteren we dan maar van!

Overleg met ambulant begeleider
Ook alle externe hulp wordt weer opgestart. Vanaf nu heb ik elke dinsdag in mijn pauze kort overleg over de voortgang van één van mijn leerlingen met de ambulante begeleider van PPO (Passend Primair Onderwijs).

Sommige kinderen waren al klaar met hun werkboekje met automatiseringssommen, dus morgenochtend kan ik voor hen weer het volgende boekje kopiëren! (Wel even goed registreren wie welke boekje nu uit heeft).

De leesmapjes heb ik niet helemaal af kunnen maken. Wel alles gekopieerd, maar de mapjes zijn op. Morgen langs de Action, want vandaag is het niet gelukt. Maar als dit dan óók klaar is, dan moet alles vloeiend gaan lopen de komende twee weken. Bijna 17.20 uur... Op de fiets. Naar huis. 

Meer op rtlnieuws.nl:
Het eerste dagboek van juf Annette: 'Wat zal ik blij zijn als het vakantie is!'