We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLNieuws.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.
Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

21 februari 2017 17:16

Consumentenbond wil Bel-me-niet-Register ook voor ex-klanten

Wie in het Bel-me-niet-Register staat, kan nog steeds gebeld worden. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat 89 procent van de mensen het afgelopen jaar tóch ongewenst gebeld is.

Vooral bedrijven die hun ex-klanten bellen zijn de boosdoeners. "Mensen zeggen niet voor niets een overeenkomst met een bedrijf op", zegt directeur Bart Combée van de Consumentenbond. "Het past dan niet om mensen lastig te blijven vallen."

Ex-klanten bellen

Wettelijk mag iemand gebeld worden als hij of zij eerder klant was bij het bellende bedrijf. Hoe lang zo'n voormalige klant nog benaderd mag worden, is niet vastgelegd. De Consumentenbond noemt dat een slechte zaak en wil dat iedereen die ingeschreven staat, niet gebeld kan worden met verkooptelefoontjes.

Uit een rondgang van de Consumentenbond onder 4000 leden bleek dat 89 procent is in het afgelopen jaar een of meerdere keren ongevraagd en ongewenst gebeld door een instantie of bedrijf.

De Nederlandse loterij (de fusie tussen Staatsloterij en Lotto) houdt een termijn van twee jaar aan, zegt een woordvoerder. "Na 2 jaar worden voormalig klanten niet meer gebeld. We vinden het belangrijk dat klanten weten waar ze aan toe zijn. Als het initiatief van de Consumenten wordt opgenomen in het Bel-me-niet-Register, dan zullen wij ons daar aan houden."

Topnieuws