Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

12 mei 2018 13:13

'Boodschappen in één jaar 8 procent duurder geworden'

Klanten van supermarkten moeten veel meer betalen voor hun boodschappen dan een jaar geleden. Het gaat om een prijsstijging van gemiddeld 8 procent.

Dat meldt het consumentenprogramma Kassa op basis van een eigen jaarlijks terugkerend onderzoek. Het doet elk jaar dezelfde boodschappen bij de grote landelijke supermarktketens Albert Heijn, Aldi, Jumbo, Lidl en Plus.

Meer te besteden

Bij elk filiaal werden 26 dezelfde, gangbare producten gekocht. Bij elkaar opgeteld kostten deze vijf 'mandjes' met boodschappen begin mei 218,10 euro. En dat is dus bijna 8 procent meer dan een jaar eerder.

Supermarktdeskundige Paul Moers zegt in het programma dat supermarkten hun prijzen verhogen omdat mensen meer te besteden hebben. In de crisisjaren stegen de prijzen nauwelijks. Moers verwacht dat de prijzen zullen blijven stijgen.

Kaas veel duurder

De prijs van kaas steeg fors door een grote Europese vraag naar Nederlandse kaas, de prijs van appelmoes ging omhoog door een slechte appeloogst. Aardappelen werden juist veel goedkoper, als gevolg van een goede oogst.

Blijven er nog wel supermarkten over?

Het aantal supermarkten neemt af. Waardoor komt dat?
Topnieuws