Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

08 juni 2016 08:37

Blokkers formuledirecteur: 'We voelen ons als een startup'

Blokker werd vorig jaar nog genoemd als één van de ketens die het einde van 2016 niet zouden halen. Inmiddels waait er een nieuwe wind door het bedrijf. "We zijn 120 jaar, maar we voelen ons als een startup", zegt Robert Bohemen, de man die de keten in een hoog tempo vernieuwt.

Komende twee jaar verbouwt de keten gemiddeld vijf winkels per week. Een enorm project. "Ik heb nog tijd om 's nachts te slapen, absoluut, maar we vernieuwen in een heel hoog tempo. Dat is echt nodig", vertelt de directeur marketing en formule.

"Vaak zie je in de retail dat er eigenlijk geen keuzes gemaakt worden. Blokker heeft daar misschien ook te lang mee gewacht, maar daar is al genoeg over geschreven. We gaan nu slagvaardig te werk en daardoor ontstaat er veel energie, waardoor je veel mensen kan mobiliseren", vat hij samen.

Tien jaar jongere doelgroep

Het bedrijf ziet een gat in de markt op het gebied van het 'thuisdomein'. "We zijn groot geworden met huishoudelijke artikelen, maar 'het huishouden' is veranderd. Huisvrouwen zijn niet echt meer van deze tijd en iedereen managet zijn huis op zijn eigen manier. We focussen ons nu veel meer op de belevingswereld van consumenten thuis."

Daarbij richt het zich niet langer meer op de oudere doelgroep, 'al willen we die natuurlijk ook behouden', maar op consumenten tussen 35 en 55 jaar. Om de generatie daaronder ook alvast te binden, werd er een reclamespot opgenomen met Sarah Jessica Parker, die jarenlang de hoofdrol speelde in de populaire serie Sex and the City.

Blokker wil zijn 'functionele' imago kwijtraken en stuurt meer op emotie winkelen. Het bedrijf zet daarom niet alleen in op een eigen huismerk en basics, maar ook op de laatste trends, want daar is de jongere doelgroep gevoelig voor. Net als bij Bijenkorf, de vorige werkgever van Bohemen, is het daarbij belangrijk dat in de winkel zowel goedkopere als duurdere producten te koop zijn: "Maar de kwaliteit staat altijd voorop. Die moet goed zijn."

Overzichtelijke winkel

Het oude stoffige imago ging afgelopen maand de deur uit en het logo werd vervangen voor een modern lettertype in zwart en wit. Fris is het toverwoord. "De producten zijn de helden", zegt Bohemen. De etalages zijn niet langer volgebouwd met producten en stickers, maar geven van buitenaf een blik in de winkel.

De webshop heeft hetzelfde imago, al houdt Bohemen er niet van om een groot onderscheid te maken. "Je kunt een fysieke winkel niet meer scheiden van online services. Het is aan de klant om zelf te bepalen waar en wanneer hij of zij wat koopt." Daarom staan er online kiosken in de winkel, waar klanten producten kunnen bestellen die niet in het filiaal aanwezig zijn, zoals een waterkoker in een andere kleur. "Of een grote keukentrap, als je die liever thuis laat bezorgen", verklaart Bohemen.


Onderscheiden door duidelijke focus

“We zijn daarin uniek. Er zijn er veel die erover praten, maar weinig die het ook echt doen”, zegt hij. Bang dat hij zijn klanten online in de armen van tientallen andere concurrenten jaagt, is hij niet.

“Wij focussen ons op het domein thuis en er zijn maar weinig spelers die dat kunnen bieden. We kijken naar wat de klant wil en als die zich in de winkel wil oriënteren en online wil bestellen, of andersom, dan is dat het spel wat wij spelen”, zegt Bohemen.

Verandering is de enige constante

Na de grote verbouwing, zijn de lange dagen voor Bohemen nog niet voorbij. "Het echte onderscheid komt van de vernieuwing; toonaangevend te zijn in wat je biedt." Vijf jaar vooruit kijken vindt hij veel te ver. "Volgend jaar hebben we meer nieuwe merken geïntroduceerd en een stevig huismerk staan." Ook denkt het bedrijf er over na om producten die online besteld worden, op dezelfde dag af te leveren.

En al deze veranderingen trekken ook nieuw bloed aan. "Omdat we snel veranderen, zie ik dat steeds meer talent geïnteresseerd is om bij ons te komen werken. Dat mag niet stoppen en betekent dus ook dat je van ons kan verwachten dat we steeds blijven vernieuwen", concludeert hij.

Topnieuws