Nederland

Vandaag gesprek tussen juridisch adviseur en Leen Bakker over 'goedkope' hoogslapers

03 augustus 2017 04:03 Aangepast: 03 augustus 2017 13:02
Archieffoto. Beeld © Archieffoto ANP

Vandaag staat een gesprek gepland tussen jurist Chizki Loonstein en de advocaten van Leen Bakker. Ruim 1200 gedupeerden hebben bij hem gemeld, omdat ze willen dat Leen Bakker een hoogslaper voor 24 euro uitlevert.

Het gesprek zal vanochtend plaatsvinden, meldt het bureau van Loonstein. Hij zal namens de ruim 1200 kopers eisen dat de verkoopafspraak wordt nagekomen.

ZIE OOK: Honderden koopjesjagers eisen goedkope hoogslapers Leen Bakker op

De winkel weigert de extreem laag geprijsde hoogslapers te leveren die vorig weekend op de website verschenen.

Duizend bestellingen

Het goedkoopste kinderbed kostte in plaats van 319 ineens nog maar 24 euro. De gedupeerden hebben volgens Loonstein gezamenlijk meer dan duizend hoogslapers besteld.

Leen Bakker wil de bedjes niet leveren omdat het de prijzenstunt wijt aan een technische fout.

Loonstein gelooft dat niet. Hij vindt dat klanten erop mochten vertrouwen dat Leen Bakker daadwerkelijk hoogslapers verkocht tegen kortingen variërend van 75 tot 92 procent. De goedkoopste hoogslaper kostte slechts 24 euro, maar er verscheen ook een bed op de site voor 99.999 euro.

Prijsvechter

"Het bedrijf staat bekend als een echte prijsvechter", zei Loonstein in een eerder interview met RTL Nieuws.

"Bovendien vermoed ik dat er sprake is van enige opzet bij Leen Bakker om klanten te lokken naar de website. Ze hebben hier de hele dag actief mee geadverteerd op Facebook. Daar moeten mensenhanden aan te pas zijn gekomen. Als het dus echt om een fout ging, had Leen Bakker dat wel eerder gemerkt."

40 procent korting

Eerder kondigde Leen Bakker al aan dat ze hun klanten tegemoet wilden komen met een korting van 40 procent. De geadverteerde prijs van 24 euro krijgen de mensen dus niet, maar wel een korting van veertig procent op een willekeurige andere hoogslaper. 

De winkel benadrukt in een mail aan de klanten nogmaals dat ze zeker niet van plan zijn de bestelde hoogslapers voor 24 euro te gaan leveren. 

​​Systeemfout

In oktober 2006 bood postorderbedrijf Otto op zijn website lcd-televisies aan voor maar 99 euro per stuk. Bijna 14.000 klanten bestelden de tv voor deze prijs, maar het bedrijf weigerde te leveren. Volgens Otto was er sprake van een systeemfout en wisten de bestellers dat het bedrag niet kon kloppen. Het bedrijf stapte zelfs naar de rechter. De rechtbank in Breda bepaalde vervolgens dat Otto gelijk had en dat de platte tv’s niet voor de foute prijs geleverd hoefde te worden.

In mei 2007 zorgde een verkeerde prijs op de site van internetwinkel Bol.com voor een stormloop op een digitale camera van Canon. De adviesprijs was 349 euro, maar het apparaat werd op de site aangeboden voor 29 euro. In een etmaal tijd bestelden 1700 mensen de camera. Bol.com heeft zich echter in de algemene voorwaarden ingedekt voor dit soort fouten, maar gaf de bestellers als goedmakertje en tegoedbon van 10 euro.

Postorderbedrijf Neckermann kreeg juni 2010 een schadepost van 50.000 euro te verwerken. Het bedrijf bood per ongeluk 3 dagen lang op de website een breedbeeld-tv aan in combinatie met een tafelvoetbalspel voor 347 in plaats van 599 euro. Neckermann streek met de hand over het hart en leverde de 182 klanten het product tegen de beloofde prijs.

Meer op rtlnieuws.nl:

`