Nederland

NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

01 februari 2016 19:24 Aangepast: 01 februari 2016 19:25
Smullers op station in Leiden Beeld © ANP

De reiziger weer centraal, maar nu echt. De NS wil zich komende jaren helemaal focussen op het vervoeren van reizigers en terugdringen van vertragingen. Met andere activiteiten, zoals het runnen van winkels op de stations en het uitbaten van kleine lijntjes, wil de NS zo snel mogelijk stoppen.

De NS beloofde het twee jaar geleden al: de reiziger op 1, 2 en 3. Maar daar is niets van terechtgekomen. Treinen zijn overvol en vertragingen aan de orde van de dag. Tijd om het echt aan te pakken en te focussen op de kerntaak: het vervoeren van reizigers van A naar B, het liefst zonder vertraging.

Geen frieten en kroketten bakken
Dat betekent dat de NS zich niet meer gaat bezighouden met het exploiteren van winkels op de stations. Nu worden de friet en kroketten van Smuller’s nog gemaakt door de NS. "De kerntaak is niet hamburgers bakken", zegt NS-topman Rogier van Boxtel. Zelfs de AH To Go wordt nu nog gerund door de NS. In drie tot maximaal vijf jaar wil de NS van deze winkels af. Alleen de kiosken moeten behouden blijven.

Om te voorkomen dat er straks 13 patatkramen naast elkaar zitten op sommige stations, wil de NS wel zelf kunnen bepalen hoe de stations eruit zien. Van Boxtel: "Zodat de reizigers echt zien dat we iets moois voor ze neerzetten."

Richten op Intercity's
De NS wil ook niet meer meedingen naar regionale lijnen. En zich volledig focussen op het hoofdrailnet, vooral rijden met Intercity’s dus. Reizigersorganisatie Rover vindt dat een goede zaak. "Laat die regionale maatschappijen doen waar ze goed in zijn. Dat zijn de stoptreinen in de regio dat doen ze prima", zegt Arriën Kruyt van Rover.

De aandeelhouder - de Nederlandse staat - moet de nieuwe strategie nog wel goedkeuren. Afgelopen vrijdag sprak de ministerraad voor het eerst over de plannen.

Meer op rtlnieuws.nl:

`