Nederland

Lerares Duits leert haar leerlingen examentrucjes: 'Ik moet wel'

18 mei 2016 18:57 Aangepast: 31 juli 2017 11:30
Docente Duits Grietje Meester: 'We hebben nu eenmaal zo'n examen.' Beeld © RTL Nieuws

Deze lerares Duits durft het hardop te zeggen. Zij leert haar leerlingen trucjes om een beter eindexamencijfer te halen. Grietje Meester is er niet trots op. Maar ze moet wel, zegt ze, omdat het eindexamen zo slecht in elkaar zit.

Meester, die lesgeeft aan de Gereformeerde Scholengemeenschap Randstad in Rotterdam, is een van de docenten Engels, Frans en Duits die zeggen dat het mogelijk is met sluiproutes leerlingen een voldoende te laten halen voor hun eindexamen terwijl ze de taal niet goed beheersen. Bijvoorbeeld door ze te leren dat ze aan sommige woorden kunnen zien welk antwoord in een multiplechoicetoets fout is. 

"Ik begin vaak al in de vierde klas", zegt Meester. "Dan oefenen we alvast een paar kleine dingetjes." Ze doet het met tegenzin; het liefst zou de docente haar les gewoon besteden aan taalonderwijs. "Daarom zeg ik er ook altijd bij: jongens, ik vind het eigenlijk helemaal niet leuk, maar ja, we hebben nu eenmaal zo'n examen, dus wil ik jullie er ook goed op voorbereiden."

Met gemak een 6 voor Spaans

De kritiek van Meester en veel van haar collega's is dat de eindexamens vreemde talen vooral gericht zijn op begrijpend lezen, en dat ze de taalkennis van een leerling nauwelijks testen.

Docenten krijgen de trucjes aangereikt in examentrainingen voor docenten door externe bureaus. Om te checken of het echt werkt, heeft Grietje Meester een aantal examenvragen Spaans gemaakt. "En ik kan geen Spaans, op drie woorden na. Maar met hulp van de tips en de trucs uit de methode kon ik met mijn beperkte woordenschat toch een 5,5 of een 6 halen."

Ook bij haar leerlingen ziet ze resultaat. "Ik heb leerlingen die eerst vieren haalden als ze een proefexamen maakten, en die nu op een 5 of een 5,5 uitkomen. Dus die gaan wel een klein stukje omhoog. Precies dat stukje dat ze nodig hebben om het te halen."

Vicieuze cirkel

De lerares vindt het niet verkeerd om haar leerlingen de trucjes te leren. In haar ogen is het 't examen dat niet deugt. "Omdat dat de taalkennis niet test. Dus leren leerlingen ook iets anders om het examen goed te maken. En dat is gewoon jammer."

Het is een vicieuze cirkel, zegt de docente. "Als wij nu onze leerlingen goed gaan trainen, halen ze goede cijfers en past Cito waarschijnlijk de normering aan omdat de toetsinstelling denkt dat de leerlingen intelligenter worden. Maar de leerlingen worden niet intelligenter, ze weten gewoon hoe ze het examen moeten maken."   

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore