Nederland

Mogen verzekeraars je smartphone onderzoeken na een ongeluk?

03 november 2016 13:46 Aangepast: 29 juli 2017 22:00
De chauffeur was aan het gokken terwijl hij reed. Beeld © iStock

Het antwoord op bovenstaande vraag is simpel: nee, dat mogen ze niet. Maar verzekeraars willen de discussie aanwakkeren over of het in de toekomst wel zou mogen, misschien in samenwerking met de opsporingsdiensten.

Even snel je partner appen dat je om 18.30 thuis bent. En terwijl je het bericht typt, knal je op de auto voor je: een kop-staartbotsing. Je vult beiden het schadeformulier in en je krijgt de schade netjes vergoed van de verzekeraar.

Eigenlijk zou je zelf voor de schade moeten opdraaien, want door jouw roekeloze gedrag heb je het ongeluk veroorzaakt. Maar het is voor verzekeraars lastig om dit bewijs rond te kijken. "Als duidelijk is dat iemand online was bij het veroorzaken van een ongeval, kan dat hem duizenden en zelfs tienduizenden euro's kosten", zegt Rudi Buis, woordvoerder van het Verbond van Verzekeraars vandaag.

Om daar ook snel aan toe te voegen dat 'verzekeraars niet de rol van opsporingsdiensten willen hebben'.

850.000 aanrijdingen

De politie kan bij ongelukken onderzoeken wie de schuldige is. Dit gebeurt nauwelijks, want met 850.000 aanrijdingen per jaar wordt er veel met de schadeformulieren afgehandeld. Maar bij bijvoorbeeld een fatale aanrijding met een persoon wordt er wel vastgesteld of er roekeloosheid in het spel was.

Het Verbond van Verzekeraars vindt dat eerst moet worden vastgesteld hoe groot de schade is door het gebruik van de smartphone achter het stuur. "Wij denken dat de schade groot is", aldus Buis. Dan komt het aan op de politiek om meer te gaan handhaven.

Simpel gezegd: de verzekeraars zien graag dat de politie vaker gaat vaststellen of degene die het ongeluk veroorzaakt tijdens het rijden met zijn smartphone bezig was.

Niet zo zwart-wit

De politie kan dit op verschillende manieren doen, bijvoorbeeld door de telefoon te onderzoeken of het netwerkverkeer van de telefoon op te vragen. Transportverzekeraar TVM gaat een stuk verder dan het Verbond van Verzekeraars: zij willen, net als de politie, de mogelijkheid krijgen om telefoons uit te lezen na ongelukken.

Eén probleem: dat mag dus helemaal niet, wat onder andere de Auroriteit Persoonsgegevens bevestigt. "We weten dat onze uitspraak in strijd is met de privacywetgeving, maar we hopen hiermee een debat te starten", zegt Jaap Stalenburg, woordvoerder van TVM. "Door het uitlezen van de telefoon kunnen we zien wie er schuldig is."

Een optie is om bijvoorbeeld een app te installeren die bijhoudt of je tijdens het rijden geen andere apps gebruikt. "Maar als niet iedereen de app gebruikt, heeft het geen zin", zegt Stalenburg. "Dan benadeel je de mensen die de app wel netjes hebben geïnstalleerd, een ongeluk veroorzaken omdat ze met hun telefoon spelen en vervolgens voor de kosten opdraaien. De mensen zonder app blijven dan buiten schot."

App analyseert je rijgedrag

In Nederland zijn verzekeraars voorzichtig bezig met het inzetten van apps om rijgedrag te analyseren. De Nederlandse app Flo wordt door verzekeraar Turien gebruikt om kortingen op autoverzekeringen aan te bieden. In Nederland heeft Flo 'tienduizenden gebruikers'.

Het werkt zo: installeer de Flo-app en voer je polisnummer en kentekennummer in. De app houdt tijdens het autorijden vier onderdelen bij: optrekken, remmen, bochten en de snelheid. Op basis daarvan krijg je een score. Hoe hoger de score, hoe netter je hebt gereden. Je gemiddelde score, bijvoorbeeld 75, krijg je na een jaar rijden terug in euro's. 

Turien-klanten mogen zelf bepalen of ze Flo installeren. Als ze de app niet gebruiken, krijgen ze geen korting.

Gamification bij verzekeraars

Andreas Willemse, woordvoerder van Flo, denk dat deze vorm van 'gamification'  - een spelelement inzetten: rijd netjes en krijgt korting - steeds populairder wordt bij verzekeraars: "In de VS wordt data over rijgedrag vaak al meegenomen in het berekenen van een premie op maat." 

Volgens Willemse zou Flo kunnen helpen bij het aanwijzen van de schuldige bij een ongeluk, bijvoorbeeld met data over hoe hard de bestuurder heeft gereden. Die informatie wordt niet gedeeld met verzekeraars, zegt Willemse. Alleen als de politie daarom vraagt, wordt er data overhandigd. Dat is tot op heden nog niet gebeurd.

"We willen geen big brother gaan uithangen", aldus Willemse. "Wie gaat ons dan nog gebruiken? We moeten een leuke manier zijn om korting te krijgen op je premie als je netjes rijdt, en om je eigen rijstijl te verbeteren."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore