Nederland

Oppassen in megafietsenstalling Utrecht CS: 'Je kunt zo op elkaar knallen'

07 maart 2018 16:00 Aangepast: 20 maart 2018 10:01
Beeld © ANP

Het is de grootste fietsenstalling van Europa en straks de grootste van de wereld: die bij Utrecht CS. De stalling is zó groot dat je er zelfs rond kunt fietsen. Dat zorgt soms voor gevaarlijke situaties.

Je moet oppassen dat je niet verdwaalt in de enorme fietsenstalling bij Utrecht Centraal. En het is óók oppassen voor ongelukken, zegt verkeersdeskundige Gerard Tertoolen.

Gisteren nog raakte een vrouw ernstig gewond toen ze door de ondergrondse ruimte fietste. Door een botsing liep ze een nare hoofdwond op. Ambulancepersoneel moest ter plaatse komen.

'Het is een doolhof'

"Het probleem is: het is een enorm doolhof, met allemaal poortjes en straatjes en laantjes", zegt verkeersdeskundige Tertoolen. "En het is een station, dus veel mensen hebben haast."

Doordat mensen zo'n haast hebben, ontstaan soms gevaarlijke situaties. Vaak gaat het net goed. Volgens de NS, de beheerder van de stalling, is het incident van gisteren het eerste grote ongeluk sinds de opening, augustus vorig jaar. "Er zijn geen andere incidenten geweest waarbij een ambulance moest komen", zegt een woordvoerder.

'Uit elk hoekje kan iemand komen'

Wel zijn er vaak kleine incidenten. Dat is volgens verkeersdeskundige Tertoolen niet zo gek. "Er moeten enorme afstanden afgelegd worden. En uit elk hoekje kan er iemand tevoorschijn komen. Alles bij elkaar zorgt dat ervoor dat je zó op elkaar kunt knallen."

Zo ziet de grootste fietsenstalling ter wereld eruit:

Bekijk de sfeerimpressie van de fietsenstalling op Utrecht CS zoals die eind 2018 te zien zal zijn.

De meeste (bijna) ongelukken doen zich voor op de begane grond en in de kelder waar de OV-fietsen staan. Hoe vaak er wat misgaat, wordt niet bijgehouden. De woordvoerder van de NS laat weten dat medewerkers van de stalling de situatie goed in de gaten houden. "We hebben daar alle dagen van het jaar, dag en nacht personeel dat toeziet op de veiligheid", zegt hij.

De NS-woordvoerder geeft toe dat de fietsroutes nog niet optimaal zijn. Die routes worden een stuk logischer als het laatste deel van de stalling opengaat, vertelt hij. Nu is plek voor 7500 fietsen, eind 2018 kunnen 12.500 fietsers hun fiets parkeren.

Tegen het verkeer in

Verkeersdeskundige Tertoolen was gisteren nog in de fietsenstalling om zijn OV-fiets terug te brengen. Wat hem toen opviel was dat de fietsenstalling zo ingericht is dat je als fietser de neiging krijgt om tegen het verkeer in te fietsen. "Omdat je best moet omrijden als je de pijlen volgt."

Volgens Tertoolen zijn er verschillende oplossingen om de verkeersveiligheid te verbeteren. "Het gaat erom dat je op de één of andere manier de snelheid eruit moet halen. Fietsdrempels zouden een oplossing kunnen zijn, alleen dat vinden de fietsers natuurlijk niet fijn."

Daarnaast moet er gehandhaafd worden, denkt hij. "Er loopt best wel wat begeleidend personeel rond om de weg te wijzen. Dat personeel zou ook moeten controleren of iedereen zich in de stalling aan de regels houdt en niet te hard fietst."

Een échte oplossing waardoor er geen ongelukken meer gebeuren is een fietsverbod in de stalling, zegt Tertoolen. Daar zullen reizigers alleen niet blij mee zijn. "Het is ook eigenlijk niet te doen met die grote afstanden."

Meer op rtlnieuws.nl:

RTL Nieuws
`