Nederland

38 procent van 112-telefoontjes is onterecht

09 februari 2018 18:05 Aangepast: 09 februari 2018 21:53
Beeld © ANP

De medewerkers van de alarmcentrales zijn bijna de helft van hun tijd kwijt aan onterechte telefoontjes naar 112. Niet minder dan 38 procent van de gevallen blijkt het alarmnummer onterecht te zijn gebeld.

Dat blijkt uit een vergelijking door de Europese Commissie van alle landen die 112 gebruiken. 

Niet alleen grappenmakers

Het gaat dan trouwens heus niet in alle gevallen om grappenmakers. Ook broekzakbellers tellen mee in deze cijfers of bijvoorbeeld mensen die een noodsituatie verkeerd inschatten en 112 bellen terwijl een telefoontje naar de huisarts meer op zijn plek is. 

Ruim een jaar geleden bleek uit een rondgang van Editie NL dat ook het omgekeerde vaak voorkomt: mensen die de politie op het 'gewone' nummer (0900-8844) bellen, terwijl ze wel degelijk beter naar 112 hadden kunnen bellen.

'We bellen juist te weinig met 112'

Mensen denken dat 112 alleen in levensbedreigened situaties gebeld mag worden, maar ook in andere situaties waarin elke seconde telt mag je 112 bellen. bijvoorbeeld omdat de politie dan vandalen op heterdaad kan betrappen.

Doe de quiz: weet jij wanneer je 112 moet bellen

Met die 38 procent onterechte meldingen, is Nederland Europees gezien een middenmotor. In Griekenland worden de alarmcentrales het meest overspoeld met telefoontjes waar ze niets mee kunnen: slechts 5 procent van de telefoontjes naar 112 daar, is een daadwerkelijk noodgeval. Cyprus is het andere uiterste: daar komen valse meldingen nauwelijks voor. 

Een mogelijke verklaring voor de grote verschillen zit volgens de onderzoekers in de effectiviteit van automatische alarmsystemen. Zo zijn in sommige landen alle taxi's uitgerust met een automatische 112-knop, die makkelijk per ongeluk kan worden ingedrukt.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`