Nederland

Kinderen lopen vaker botbreuk op tijdens sporten

13 januari 2018 17:55 Aangepast: 10 februari 2018 03:23
Het jongetje op deze foto komt niet voor in het verhaal (archieffoto.) Beeld © ANP

Kinderen belanden steeds vaker in het ziekenhuis met een botbreuk. Dat blijkt uit cijfers die RTL Nieuws heeft opgevraagd bij VeiligheidNL. In 15 jaar tijd ontstonden er 35 procent meer fracturen tijdens de gymles of op de sportclub. En dat komt omdat kinderen te weinig bewegen.

In 2001 belandden 24.600 kinderen tussen de 4 en 18 jaar oud met een botbreuk op de Eerste Hulp als gevolg van sporten bij clubs of tijdens de gymles. In 2016 waren dat er 33.100, een toename van 35 procent. 

Motorisch onhandig

Meerdere deskundigen maken zich grote zorgen over de toename van het aantal breuken. Volgens hen komt die toename doordat kinderen tegenwoordig motorisch veel onhandiger zijn en onvoldoende bewegen. "Daardoor zijn ze minder stabiel en dat leidt tot botbreuken", zegt Talje Dijkhuis van het Kenniscentrum Sport. 

Kinderen zijn motorisch onhandiger, maar wat ook meespeelt: doordat ze minder bewegen en buiten spelen zijn hun spieren en waarschijnlijk ook hun botten minder sterk. Veel kinderen bewegen wel, maar dit is vaak niet genoeg of te eenzijdig. "Naar school fietsen en twee keer per week naar hockey is onvoldoende", zegt Talje Dijkhuis. "Als je minder ervaring hebt met bewegen en ineens iets gaat doen wat lastig is of wat je nooit eerder hebt gedaan, heb je eerder kans op botbreuken."

Uur per dag

Het advies is om minimaal één uur per dag te bewegen. Daarbij moet het dan gaan om zogenoemde 'matig intensieve inspanning'. Dat is alle activiteit waarbij je hartslag omhoog gaat. En daarbij drie keer per week oefeningen waar je botten sterker van worden, zoals wandelen, springen of traplopen.

Zo kunnen ouders hun kinderen helpen om meer te bewegen (en dat verlaagt het risico op botbreuken)

  1. Traplopen. Doe spelletjes: wie is het eerste boven? Het is goed om altijd de trap te nemen in plaats van de lift. Of zet een speurtocht uit met veel traplopen.
  2. Dansen met je kind. Wie danst het mooist, snelst of gekst? 
  3. Samen klusjes doen, binnen en buiten. Ook dat is beweging
  4. Kinderen gaan vaak niet meer zomaar naar buiten om te spelen. Met een groepje afspreken doen ze dit wel
  5. Zet de bank in het midden van je kamer en hinkel er samen met je kind omheen
  6. Hoelahoepen of touwtje springen. Dat kan binnen en buiten. 
  7. Speel het spel Twister, goed voor de beweging
  8. Samen fietsen en lopen. Ga bijvoorbeeld niet met de auto naar de winkel of naar school, maar fiets altijd samen
 
`