Nederland

Studente die neptassen verkocht, moet Chanel 10.000 euro betalen

12 januari 2018 05:10 Aangepast: 08 februari 2018 18:31
Beeld © ANP

Een leuke bijverdienste met de handel in neptassen van Chanel is een jonge, Nederlandse studente duur komen te staan. De Franse modegigant sleepte haar voor de rechter, waardoor zij nu ruim 10.000 euro aan schadevergoedingen moet betalen.

Naar eigen zeggen bestelde de studente in 2015 online enkele nep-Chaneltassen voor eigen gebruik. Maar toen die minder leuk waren dan gedacht, zette zij de tassen te koop op Marktplaats. Gezien de flinke belangstelling kwam zij toen op het idee om meer tassen door te verkopen.

Helaas voor haar ontdekte Chanel dat zij de neptassen te koop aanbood. Omdat zij niet op een schikkingsvoorstel inging, sleepte het Franse modehuis haar voor de rechter. Die bepaalde onlangs dat de studente Chanel een schadevergoeding van 50 euro per tas moet betalen.

Kosten ruim 30 keer hoger

Omdat de studente zelf beweert slechts zes tassen te hebben verkocht, lijkt dat te overzien. Maar in werkelijkheid zijn de kosten voor de studente ruim 30 keer hoger. Dat blijkt uit een recent openbaar geworden vonnis van de Haagse rechtbank.

In de eerste plaats moet zij van de rechter een rapport laten opstellen door een onafhankelijke administrateur, waaruit blijkt hoeveel tassen zij heeft verkocht. De kosten daarvan komen voor haar eigen rekening.

Juridische kosten

De ondernemende studente is nog véél meer kwijt aan de vergoeding van de juridische kosten die Chanel voor deze zaak maakte. Dat gaat namelijk om een bedrag van 8.758 euro. Alles bij elkaar opgeteld moet de studente schadevergoedingen van ruim 10.000 euro betalen.  

Advocaat Gie van den Broek van Chanel vindt de veroordeling niet te zwaar. "In de eerste plaats heeft deze jongedame geen schikkingsvoorstel aangenomen, en haar kaarten tegen de borst gehouden wat betreft de omvang van haar handel."

Chanel vermoedt dat die handel veel omvangrijker was, omdat zij ook andere producten van Chanel zou hebben verkocht, en tassen van andere merken. "Er zijn 17-jarigen die zo binnen een half jaar tienduizend euro winst maken."

Wildgroei aan nepartikelen

Bovendien moeten eigenaren van luxe merken wel optreden tegen merkinbreuk, vindt de advocaat. "Door internet is er een wildgroei ontstaan aan handel in nepartikelen. Mensen bestellen de spullen via Alibaba, Aliexpress of andere webwinkels in China, om ze via Marktplaats door te verkopen. Daardoor worden wij overspoeld met namaaktroep."

Van den Broek: "Vul maar eens op Marktplaats in dat u een Chanel-tas voor maximaal 500 euro wil kopen. Zo’n tas kost bij de Bijenkorf minstens 2.500 euro. Je zal versteld staan hoeveel partijen zoiets aanbieden. Als merkeigenaar kan je niet veel meer dan een civielrechtelijke procedure aanspannen, want de politie is te druk en de douane kan niet alle pakketjes controleren."

Het advocatenkantoor van de studente kon nog niet zeggen of zij in hoger beroep gaat. "We moeten de uitspraak nog met de cliënte bespreken."

`