Nederland

Onderzoeker: deurwaarder is vaak zelf verantwoordelijk voor agressie

04 december 2017 11:48 Aangepast: 04 december 2017 14:40

Deurwaarders die last hebben van agressieve klanten, hebben dat vaak aan zichzelf te wijten. Deurwaarders worden betaald voor het aantal aanmaningen dat ze bij schuldenaren afleveren en hebben daardoor haast. Die tijdsdruk zorgt voor stress en dat werkt agressie in de hand.

Dat concludeert onderzoekster Marjolein Odekerken, die vandaag promoveert aan de Universiteit Utrecht. Het gedrag van de gerechtsdeurwaarder is volgens haar soms onrechtmatig en onbehoorlijk.

Bonussen

Odekerken onderzocht waarom er steeds meer conflicten zijn die uit de hand lopen tussen gerechtsdeurwaarders en mensen met schulden. Dat ligt volgens Odekerken aan de mondigheid van de burger, maar ook aan de veranderingen in het beroep van gerechtsdeurwaarder. Ze krijgen bonussen voor het aantal exploten dat ze uitbrengen. De aantallen aanmaningen bepalen dus hun salaris.

ZIE OOK: Een rekening niet betalen? Zo snel komt de deurwaarder langs

Tijd is daardoor geld en daarom hebben deurwaarders haast. Omdat er ook stress is bij de schuldenaar, zorgt dat voor conflicten.

Brieven niet begrijpen

Een oplossing voor dit probleem is volgens Odekerken om deurwaarders meer uit te laten leggen.

"Er is veel onwetendheid. Mensen begrijpen de brieven heel vaak niet, dan kom je in een neerwaartse spiraal. Als deurwaarders zich socialer opstellen, kun je veel agressie wegnemen. Als ze meer investeren in een dossier, wordt het beter opgelost. Als je het anders benadert, kun je vaak wel tot een oplossing komen en kun je ook meer geld incasseren. Bijvoorbeeld door een betalingsregeling af te spreken."

Meer op rtlnieuws.nl:
Deurwaarders in nood door nieuwe aanbesteding incasso DUO en UWV

`