Nederland

Coffeeshops komen met campagne tegen softdrugs in het verkeer

08 november 2017 20:19 Aangepast: 08 november 2017 20:22
Archieffoto Beeld © ANP

Coffeeshops lanceren volgende week een landelijke campagne tegen het rijden onder invloed van softdrugs.

De campagne is een initiatief van coffeeshops in Eindhoven in samenwerking met de landelijke coffeeshopbonden. Het is een reactie op de verscherpte controles die sinds 1 juli zijn ingevoerd. Daardoor kan de politie via het speeksel van verkeersdeelnemers achterhalen of iemand drugs heeft gebruikt.

Twee eerdere pogingen

De Eindhovense coffeeshops deden al twee keer eerder een poging om een campagne van de grond te krijgen, maar die pogingen mislukten. Ze gebruikten toen de term Bob (Bewust Onbenevelde Bestuurder), maar daar maakten Veilig Verkeer Nederland (VVN) en het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) bezwaar tegen.

Op de nieuwe posters en flyers, die na de lancering volgende week worden verspreid over alle 573 coffeeshops in Nederland, komt het woord Bob niet voor.

 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`