Nederland

Kinderen ontbijten vooral met brood, maar hoe gezond is dat eigenlijk?

08 november 2017 07:02 Aangepast: 08 november 2017 10:32
Beeld © ANP Foto

Hoe ontbijten de kinderen in Nederland? Omdat het Nationale Ontbijtweek is, vroegen we lezers wat voor eten ze hun basisschoolkinderen 's ochtends voorzetten. Daar kwamen behoorlijk wat reacties op binnen, veelal met als antwoord: brood.

Volkoren brood, bruinbrood, krentenbolletjes: alle varianten kwamen weleens voorbij. Maar daar bleef het niet bij, want er zijn ook kinderen die als ontbijt het liefst havermout oppeuzelen, een gekookt of gebakken ei, cornflakes of chocopops, of... niks. Die zitten er natuurlijk ook bij.

Onder de loep

Monique Vingerhoeds, onderzoekster naar eetgedrag aan de Wageningen Universiteit, en haar collega Tobie Hupkens legden vijf ontbijtjes onder de loep die RTL Nieuws-lezers hun kinderen voorzetten. Eten ze gezond?

Miniatuurvoorbeeld

De dochter van Sacha ​(8) krijgt twee volkoren boterhammen met pasta, hagelslag of iets anders waar ze zin in heeft. Met een beker limonade, weinig siroop en veel water.

"Bij dit ontbijt is er ruimte voor verbetering. Hagelslag, pasta en limonade zijn geen producten van de Schijf van Vijf omdat deze producten veel calorieën en weinig goede voedingsstoffen bevatten. Hierdoor is het vrij veel als ontbijt voor een meisje van 8 jaar. Wat heel goed is aan dit ontbijt zijn de volkorenboterhammen en de halvarine. Tips ter verbetering: de limonade zou vervangen kunnen worden door water, bijvoorbeeld met een stukje vers fruit of komkommer. Zeker als er al veel water gebruikt wordt, lijkt ons dit een makkelijke stap. Verder is het raadzaam om zoet beleg te vervangen door ander beleg, bijvoorbeeld kindersmeerkaas of fruit."

De kinderen (4 en 6) van Jamie van Beekum krijgen havermout met amandelmelk en banaan.

"Havermout bevat veel vezels en is een goede start van de dag. Bij amandelmelk is het van belang om even te kijken of dit product toegevoegde suikers bevat. Het Voedingscentrum raadt aan om twee stuks fruit per dag te eten. Starten met banaan tijdens het ontbijt is dus al het halve werk."

Miniatuurvoorbeeld

De dochter van Eline Ketting krijgt 's ochtends een krentenbolletje, soms met kaas.

"Een krentenbol staat niet in de Schijf van Vijf omdat het te veel toegevoegde suiker en te weinig vezels bevat. Vervangen door een volkorenbroodje maakt dit ontbijt een betere start van de dag. 48+ kaas bevat veel vet en kan vervangen worden door kaas met minder vet. Af en toe een krentenbolletje of 48+ kaas is natuurlijk geen probleem, maar liever niet elke dag."

Miniatuurvoorbeeld

De zoontjes van Tjarda van Maren eten 's ochtends een speltboterham met chocopasta en drinken een bekertje smoothie van Griekse yoghurt, boerenkool, courgette, banaan, ananas, mango, water en wat zoetstof.

"Een speltboterham past prima in een gezond ontbijt. De chocoladepasta bevat veel suiker en is daarom niet aan te raden voor elke dag. Een smoothie van yoghurt met groente is een goede start van de dag. Wij raden wel aan om Griekse yoghurt te kiezen zonder vet of deze te vervangen door halfvolle of magere yoghurt om te voorkomen dat dit ontbijt te veel vet en calorieën bevat."

Miniatuurvoorbeeld

Debbie Werrens zet haar kinderen als ontbijt dit zelfgemaakte brood voor, van haver-, amandel- en speltmeel met pompoen, banaan, gedroogde dadels en noten.

"Dit brood past prima in het ontbijt, het bevat veel vezels, eiwitten en ook nog eens gezonde vetten. Een mooi begin van de dag."

Ontbijtmeter

Benieuwd of jouw basisschoolkind gezond ontbijt? Via de Ontbijtmeter kan je kind zelf invullen wat hij 's ochtends op zijn bordje heeft liggen (en hopelijk ook opeet). Dan ziet hij direct wat hij goed doet qua ontbijten en krijgt hij tips wat nog beter kan. 

Zoetekauwen

Het kan soms behoorlijk lastig zijn om je kind iets gezonds te laten eten als ontbijt. Wat als je kind alleen maar chocopasta wil? Daar heeft Vingerhoeds een tip voor. Smaakvoorkeuren kunnen veranderen door vaak een nieuwe smaak aan te bieden (10-15 keer). Dus door kinderen elke dag een stukje brood met gezonder beleg te geven, kan het ontbijtgedrag in de loop van de tijd verbeterd worden."

Te veel gedoe of al te vaak geprobeerd? Dan kun je volgens Vingerhoeds het zoete beleg prima vervangen door fruit (bijvoorbeeld banaan of aardbei). "Dat geeft wel de zoete smaak en is ook nog eens gezond." 

Wil jij meedenken met onze redactie?

Meld je aan voor RTL Nieuws Connect. In deze besloten groep op Facebook kan je feedback geven en input leveren voor onze verhalen. Meld je hier aan voor RTL Nieuws Connect.

RTL Nieuws
`