Nederland

Zorgen om gevaar e-bikes: 'Veel ouderen vallen al bij het opstappen'

21 september 2017 12:25 Aangepast: 21 september 2017 12:47
Een oudere tijdens een training. (archieffoto)

Veel ouderen op e-bikes nemen onnodig risico en anticiperen slecht. Daardoor zijn ze snel een gevaar op de weg, zeggen instructeurs. De Nationale Politie noemt het aantal e-bikedoden zorgelijk. "Automobilisten worden overvallen door de snelheid van de fietsen."

Peter Veenbrink en Herman van Rooijen geven al jaren e-biketraining. Veenbrink is geschrokken van het hoge aantal doden door de elektrische fiets. Sinds 2014 zijn zeker 79 e-bikers om het leven gekomen door een verkeersongeval.

Vandaag geeft Veenbrink training in Drimmelen, aan zo'n dertig senioren. De trainingen zijn in trek; steeds meer gemeentes organiseren ze. "Het eerste gedeelte bestaat uit theorie. Het tweede gedeelte is praktijk: de senioren gaan dan met de fiets een terrein op", zegt Veenbrink. "Bijna alle cursisten die ik spreek zijn weleens gevallen."

'Twee vallen op 1 dag'

Zoals de 85-jarige Theo Litjens. Hij is vandaag op de cursus gekomen omdat hij al maanden niet meer op zijn net aangeschafte e-bike durft na twee lelijke vallen. "Ik ben op één dag twee keer gevallen. Op mijn hoofd en op mijn arm. Ik had een flinke wond. Ik vertrouw die fietsen totaal niet meer." Waar het misging? "Al meteen bij het begin, bij het opstappen."

Instructeur Veenbrink ziet dat vaker. "Veel senioren hebben moeite hun balans te houden. Zo'n accu van de fiets weegt al snel vier kilo en dan hangen er vaak ook nog flink gevulde fietstassen aan de bagagedragers. De oudere ligt op de grond, al voordat-ie een meter heeft gefietst."

Ook auto's schatten e-bikes lang niet altijd goed in, stellen de instructeurs uit ervaring. "Automobilisten hebben vaak nog een verkeerd beeld.  Ze zien een grijs koppie op een fietspad en worden totaal overvallen door de snelheid gehaald kan worden, tot wel 30 kilometer per uur."

Miniatuurvoorbeeld

Theo Litjens met zijn e-bike.

Gelanceerd

Ook het reactie- en anticipeervermogen holt bij senioren achteruit waardoor het fietsen gevaarlijker wordt. "Dat zie je bijvoorbeeld bij het nemen van bochten. Veel ouderen nemen onnodig risico zonder dat ze het door hebben. Gaan een bocht, gevuld met bladeren, veel te hard in. Of ze knijpen in één keer in de rem waardoor ze half worden gelanceerd."

Ouderen overschatten zichzelf ook. Ze hebben hun hele leven gefietst en denken het nog steeds wel te kunnen. Dat herkent ook de 85-jarige Theo. "Vroeger fietste ik zonder handen, nu is mijn vertrouwen in fietsen 0,0 procent nadat ik ben gevallen. Ik hoop dat ik vandaag weer op de fiets durf. Maar misschien blijf ik alleen maar luisteren naar de instructies."

Onderschat

De Nationale Politie noemt het aantal ongelukken en doden van e-bikers 'zorgelijk'. "We adviseren dan ook om een helm te dragen. Verplicht stellen gaat te ver", stelt een woordvoerder. 

De meeste senioren vallen op hun hoofd, weten e-bikeinstructeurs uit ervaring. Daarom zijn ook Veenbrink en Van Rooijen voor het dragen van een helm. "Maar voor veel ouderen blijft dit een dingetje."

Meer op rtlnieuws.nl:
Nederland krijgt het aantal verkeersdoden maar niet omlaag

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore