Steeds meer jonge kinderen spelen online games. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt ouders voor de risico's die daaraan zijn verbonden.
Steeds meer jonge kinderen spelen online games. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt ouders voor de risico's die daaraan zijn verbonden.
Jongeren tussen 7 en 17 jaar spelen gemiddeld 2 á 3 uur per dag online games, een kwart speelt zelfs meer dan 4 uur per dag. De ACM wil ouders en kinderen beter voorlichten en overleggen met de producenten van de games om de risico's zo veel mogelijk te vermijden.
Makkelijk geld uitgeven
Volgens toezichthouder ACM wordt het jonge kinderen te makkelijk gemaakt om geld uit te geven aan online games, bijvoorbeeld voor extra's in een spel dat ze al spelen. Daarbij moeten ze soms privacygevoelige informatie doorgeven om een game te kunnen spelen.
Uit onderzoek van ACM onder spelers en aanbieders van de games blijkt dat er nog geen misstanden zijn gemeld. Tot nu toe houdt iedereen zich dus netjes aan de regels. Maar het kan altijd beter. En dus waarschuwt de ACM voor mogelijke problemen.
De risico's van online games
- de grens tussen echt en virtueel geld is onduidelijk
- de drempel om te betalen voor extra mogelijkheden is laag
- persoonlijke gegevens worden gevraagd van de gebruikers zonder dat duidelijk is wat daarmee gebeurt
- ouders en kinderen weten vaak niet hoe ze de beveiligingsinstellingen van hun mobiel, tablet of computer kunnen aanpassen om bijvoorbeeld de betaalmogelijkheid te blokkeren.
Anita Vegter, bestuurslid van ACM: "Spelers van online games moeten tijdig informatie ontvangen over de kosten en voorwaarden van het spel. Omdat het gaat om een groeimarkt in combinatie met een kwetsbare doelgroep willen we zicht houden op ontwikkelingen in deze markt. Daarom roepen wij ouders en kinderen op hun klachten te melden bij ons loket ConsuWijzer."