Nederland

Winnaar Koffietest: 'Plezier in het werk is heel belangrijk'

22 oktober 2016 14:37 Aangepast: 30 juli 2017 01:00
Beeld © Coffee Mundo

De lekkerste koffie van Nederland? Volgens de AD Koffietest moet je daarvoor bij Koen en Georgette van Beek in Sittard zijn. Hun koffietent Coffee Mundo kwam als allerbeste uit de test. Wat is hun geheim?

De telefoon gaat sinds de bekendmaking non-stop, vertelt Koen vanuit de drukke vestiging. De jury is lyrisch over zijn koffie en beschrijft deze als "hemelse perfectie". Mooi compliment: steek die maar in je zak.

Alles draait om perfectie, bleek al uit het artikel. Maar waar komt die drijfveer vandaan? De (mede-)eigenaar van bedrijf dat zo'n lyrisch rapport krijgt, moet wel een groot liefhebber zijn van het zwarte drankje.

Toch staan in de keukenkastjes van Koen en zijn vrouw (en zakenpartner) thuis opvallend genoeg weinig soorten koffie. Dat komt niet omdat hij het zwarte drankje inmiddels zat is: in tegendeel. "Ik ben al voor 7 uur 's ochtends in onze koffiebar en hier hebben we zoveel betere apparatuur. Dat is gewoon veel lekkerder", vertelt hij.

Baan opgegeven uit passie voor koffie

Hij praat vol enthousiasme over zijn bedrijf: hoe het is begonnen en waarom hij zo'n fan is van koffie. Plezier, daar draait het voor hem om. De voormalige accountmanager gaf zijn goed betaalde baan op om een eigen koffiemerk te beginnen. 

"Als accountant heb ik zoveel slechte kopjes koffie gedronken", vertelt hij. En Van Beek wist hoe lekker een goed bakkie kon zijn, dankzij zijn tijd in Zuid Amerika, waar hij onder andere voor de voedingsstoffenindustrie werkte. "Daar leer je hoe je moet proeven en smaken moet onderscheiden en kwam ik in contact met heel veel koffiegerelateerde bedrijven", zegt hij.

'Ik wil dingen doen die ik leuk vind'

Zijn eigen koffiemerk werd een succes: hij levert de bonen aan kantoren onder het merk 'cafe-K Beans'. Als er vier jaar na de start een pandje vrijkomt in het historische centrum van Sittard en zijn vrouw een beetje zoekende is naar een leukere baan is de stap snel gemaakt: tijd voor een koffiebar.

"Hij is klein maar fijn en het liep meteen heel goed. Later begon de gemeente een nieuwbouwproject waar cultuur en onderwijs samen moeten komen. Dat was een heel mooi doel, maar er miste een smeermiddeltje om al die functies met elkaar te laten fungeren. En wat is er leuker dan koffie?", vertelt hij. Dus opende Van Beek en zijn vrouw daar deze zomer een tweede, grotere winkel.

'Plezier is heel belangrijk' 

Op het moment van het interview is hij daar aanwezig. Op de achtergrond klinkt geroezemoes van klanten. Het succes is niet alleen aan hem en zijn partner te danken, zegt hij. "We doen het samen met onze werknemers. We willen echt dat ze plezier in hun werk hebben, net zoals wij."

Dat zeggen wel meer ondernemers en klinkt mooi, maar hoe weet je bij een sollicitatieprocedure of een toekomstige barista wel geknipt is voor het vak?

"Het is ervaring en een stukje mensenkennis", zegt Van Beek. "Je hebt snel in de gaten of iemand gepassioneerd is en of hij graag hier wil werken, of gewoon geld wil verdienen. Als we een brief binnenkrijgen waarin iemand zijn ervaringen beschrijft over koffie, dan weet je wel: dit is iemand die verder nadenkt. Hoe het zich daarna ontwikkelt is aan ons, door trainingen te geven en iemand verder te enthousiasmeren."

Favoriete koffie

Dan moet hij echt weer aan het werk. Het is steendruk, "hartstikke leuk hoor!". Wat zijn favoriete koffie is? "Ik raad altijd de flat white aan: een pittige cappuccino van Australische / Nieuw Zeelandse origine. Dat is wel een specialiteit van ons."

`