V&D in de problemen

Medewerker V&D klapt uit de school: Hoe ziek kan een bedrijf zijn?

26 januari 2015 13:27 Aangepast: 28 januari 2015 17:39

V&D loopt technisch achter, vertrouwt zijn eigen personeel niet en vernieuwt op de foute manier. Dat is de teneur van een brief die RTL Nieuws heeft gekregen van een verkoopmedewerker van V&D.

"Hoe ziek kan een bedrijf zijn", het is maar één van de vele hartenkreten uit een brief van een verkoopmedewerker die bij RTL Nieuws binnenkwam. Het is een klaagzang over alles wat er bij V&D mis is.

De medewerker besloot zijn grieven op papier te zetten nadat het concern het personeel met een eenzijdig afgekondigde salarisverlaging van ruim 5 procent had geconfronteerd. "Ik en mijn collega's willen beloond worden voor wat we doen, vaak meer dan gevraagd. Maar nu hebben we het gevoel dat we gestraft worden."

Hoe ziek kan een bedrijf zijn
In de brief wordt met name geklaagd over de manier waarop het werk is georganiseerd. Zo werkt iedereen op de winkelvloer volgens een zogenaamd 'time for sale'-model. Dat bestaat uit een planning waarbij managers het personeel per kwartier op papier taken moeten toebedelen.

"Dus 's morgens bijvoorbeeld 15 minuten vegen, 30 minuten goederen uitpakken, enzovoorts. Maar dat zijn allemaal dingen die wij zelf ook wel kunnen verzinnen." Die kwartierenadministratie wordt vervolgens, op papier, door drie steeds hogere managers gecontroleerd. "Hoe ziek kan een bedrijf zijn?"

Personeelsbeleid zorgt voor slechte service
Ook van het personeelsbeleid deugt volgens de brievenschrijver niets: "V&D werkt het liefst met zo jong mogelijke mensen, want dat is goedkoop. Die krijgen vervolgens een paar maanden een contract en worden dan weer vervangen door een jonger exemplaar."

De werkmotivatie zou ver te zoeken zijn. "Het gevolg van dit alles is dat onze klanten lopen te klagen dat er nooit iemand op de vloer is, ze niemand kunnen vinden waar ze iets aan kunnen vragen."

Voorraadadministratie rammelt
Ook de technische ontwikkelingen binnen het bedrijf moeten het ontgelden. Er zou bijvoorbeeld nog steeds geen geautomatiseerde voorraadadministratie zijn. "Niemand weet wat, wanneer en hoeveel goederen elke ochtend geleverd gaan worden."

De medewerker pleit voor een flinke investering door de eigenaar en voor ​echte vernieuwingen. "Na al die jaren van zinloze projecten werkt V&D nog precies hetzelfde als tien jaar geleden. Het enige verschil is bij wijze van spreken een ander logo, een andere stropdas/sjaaltje, en als er een beetje geld was een lik verf op de muur. Maar klanten kopen echt niet méér nu ik een paarse stropdas heb."

ZIE OOK: V&D loopt hopeloos achter

Als V&D besluit met de aangekondigde maatregelen door te gaan, overweegt de brievenschrijver naar de rechter te stappen. 

V&D zegt in een reactie niet in te willen gaan op de brief en ons 'niet verder te kunnen informeren'. De brievenschrijver wilde niet bij naam genoemd worden uit vrees voor represailles op het werk.

RTL Nieuws

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`