Nederland

Kritiek op aanpak radicalisering: 'Onderwijs is geen politiemacht'

28 maart 2015 18:34 Aangepast: 29 maart 2015 00:42
Docent Michiel Bakker in de klas op het Calandlyceum in Amsterdam. Beeld © RTL Nieuws

De overheid slaat de plank mis bij het tegengaan van radicalisering op scholen. Dat zeggen leraren, onderwijsexperts en de Algemene Onderwijsbond tegen RTL Nieuws.

De manier waarop het kabinet focust op het tijdig herkennen van radicalisering is te beperkt, stellen zij. Er moet meer gedaan worden aan de diepgewortelde oorzaken.

Eén van die oorzaken is uitsluiting, zo zegt bijvoorbeeld Michiel Bakker, docent op het Calandlyceum in Amsterdam. De leraar hoort van zijn leerlingen geregeld hoe het is om anders behandeld te worden. "Er wordt in de maatschappij anders gekeken naar leerlingen van allochtone komaf. Ze hebben minder kans op een baan, op een stageplek. Het is simpelweg lastiger om moslim te zijn in Nederland dan niet-moslim." 

Voedingsbodem
Bakker, docent maatschappijleer, vindt dat het beleid moet worden aangepast. "De overheid moet zich richten op de achtergronden, de oorzaken van uitsluiting. Daar ligt de voedingsbodem voor radicalisering. Het onderwijs is geen politiemacht. Het is allemaal puur gericht op opsporen nu."

ZIE OOK: 'School moet optreden als leerling radicaliseert'

De Algemene Onderwijsbond pleit daarom voor een maatschappelijk werker op school die gespecialiseerd is op het onderwerp radicalisering. "Deze persoon volgt cursussen, dan hoeven niet alle docenten dat te doen", zegt bestuurslid Rob Hommen. Hij vindt het tijd worden dat experts in gesprek gaan met leerlingen over hun gedrag en hoe zijn in de samenleving staan. 

'Grote groep wordt vergeten'
Andere onderwijsexperts delen die mening, blijkt uit een rondgang door RTL Nieuws. "Wat wij nu constateren is dat er te veel aandacht is voor radicalisering, dus hoe je dat signaleert en hoe je daarmee omgaat", zegt Maryam el Rahmouni van Diversion, een organisatie gespecialiseerd in het bespreken van taboe-onderwerpen in de klas. "Daarbij wordt een hele grote groep vergeten: de groep die zich sociaal geïsoleerd voelt, die geen onderdeel meer kan uitmaken van onze samenleving. Dat is het gevoel dat onder veel allochtone jongeren leeft."

Volgens El Rahmouni volgen allochtone jongeren een opleiding, maar zien zij in hun omgeving dat het vervolgens heel lastig om een baan te vinden. "Deze groep zou kunnen gaan radicaliseren omdat ze geen toekomstperspectief meer hebben in Nederland. Ze zijn bang straks niet meer als volwaardige burger te kunnen meedraaien in de samenleving."

Bekijk de reportage van verslaggever Jeroen Wetzels:

 

RTL Nieuws
`