Nederland

Toeslagen terugbetalen: 'Ze weten zelf ook niet hoe het zit'

09 augustus 2017 10:40 Aangepast: 13 november 2017 07:18
Beeld © ANP

Volgens de Nationale Ombudsman zitten duizenden gezinnen in de knel omdat de Belastingdienst hun toeslagen (soms onterecht) heeft stopgezet of teruggedraaid. Zo ook Mariëlle (45): "Ik kreeg een rekening van 1000 euro, vanwege te veel ontvangen huurtoeslag. Je schrikt je te pletter van zo'n bedrag, ik kan dat niet zomaar betalen."

Vandaag berichtte de Volkskrant over het onderzoek van de Nationale Ombudsman, waaruit blijkt dat de Belastingdienst 'te hard en zonder enig oog voor de gevolgen' handelde als het gaat om het stopzetten van toeslagen. De Belastingdienst hield volgens de Ombudsman geen rekening met de grote nadelige financiële gevolgen voor de families.

ZIE OOK: 'Geldproblemen duizenden gezinnen door fouten Belastingdienst'

Volgens de Ombudsman is bij ruim de helft van alle uitgekeerde toeslagen het bedrag onjuist. Dat betekent dat de Belastingdienst geld moet bijleggen, of dat de ontvangers een deel moeten terugbetalen. Die ontvangen daarover een brief van de Belastingdienst.

1000 euro terugbetalen

Mariëlle uit Rotterdam kreeg vorig jaar zo'n brief. Zij houdt haar administratie nauwlettend in de gaten en vult naar eigen zeggen alles netjes in op de site van de Belastingdienst. "Ik heb een uitkering en krijg huurtoeslag voor mijn sociale huurwoning. Vorig jaar kreeg ik ineens een rekening van 1000 euro, omdat ik teveel huurtoeslag ontvangen zou hebben en dus moest terugbetalen. Ik schrok me te pletter", vertelt ze aan RTL Nieuws.

"Toen ik uit ging zoeken hoe dat kon, bleek dat de woningbouwvereniging het nieuwe huurbedrag van 2016 niet goed had doorgegeven. Dat kan ik niet zelf doen, dat moeten zij doen. Ik heb meteen bezwaar gemaakt en dat is gegrond verklaard, maar je schrikt wel."

Bezwaar

Vorige maand lag er opnieuw een blauwe envelop op de deurmat van Mariëlle. "Hetzelfde verhaal, maar dan nu voor 2015. Ik heb opnieuw bezwaar gemaakt, maar het is nog afwachten hoe ze daar op reageren."

Ook Claudia uit Mijdrecht houdt iedere keer haar hart vast als er post is van de Belastingdienst. "Ik kreeg deze week weer een rekening van 400 euro en laatst heb ik 1300 euro moeten terugbetalen, omdat ik te veel kinderopvangtoeslag ontvangen zou hebben."

'Er komt geen einde aan'

Of die bedragen kloppen, weet ze niet. "Ik vraag telkens om een overzicht waarin ik kan zien wat ik ontvangen heb, en waarom dat te veel is, maar dat kunnen ze me niet geven. De medewerkers die ik te spreken krijg, zeggen dat ze zelf ook niet weten hoe het zit en dat ik bezwaar moet maken. Dat heb ik telkens gedaan, maar dat werd niet gegrond verklaard, zonder opgave van reden."

Het gaat om honderden euro's en dat zijn geen bedragen die Claudia als alleenstaande moeder zomaar op kan hoesten. "Ik snap er niks van, heb ook al aan mensen met verstand van zaken in mijn omgeving gevraagd of ze naar mijn financiën kunnen kijken, maar ook zij komen er niet uit. Ik weet zelf ook niet meer wat ik moet doen, er komt geen einde aan. Ik ben nu op zoek naar een belastingadviseur die me misschien kan helpen."

Wat zegt de Belastingdienst?

De belastingdienst gaat niet in op individuele gevallen zoals die van Claudia en Mariëlle, maar laat in een algemene reactie op het onderzoek van de Ombudsman weten:

"De Belastingdienst heeft het rapport van de Nationale Ombudsman bestudeerd en herkent zich in de getrokken conclusies. De Belastingdienst betreurt het dat mensen bij wie de stopzetting achteraf onterecht heeft plaatsgevonden, daar overlast van hebben ondervonden."

Nieuwe werkwijze

Volgens de belastingdienst is hun werkwijze bij het toekennen van toeslagen in 2016 veranderd en verbeterd:

"De Belastingdienst erkent dat de stopzetting onvoldoende zorgvuldig heeft plaatsgevonden en heeft daarom ook de werkwijze aangepast. In de nieuwe werkwijze worden gegevens van toeslaggerechtigden opgevraagd voordat de toeslagen worden stopgezet. Pas daarna volgt een besluit over het voort- dan wel stopzetten van de toeslag. Tegen dit besluit kan bezwaar worden gemaakt. Ook is de afhandeling van de bezwaren verbeterd. Zo is de capaciteit bij de behandeling vergroot en is er geen achterstand in bezwaarschriftenbehandeling."

Meer op rtlnieuws.nl:

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore