Nederland

Dag en nacht staan er twee F16's klaar om direct in te grijpen

08 augustus 2017 22:12 Aangepast: 08 augustus 2017 22:21
Archieffoto. Beeld © ANP

Zeeland werd gisteravond opgeschrikt door knallen van twee straaljagers die door de geluidsbarrière vlogen. De F16's onderschepten een passagiersvliegtuig waarmee het contact was verbroken. Wat was er gebeurd en is zo'n onderschepping vaker nodig? We belden het ministerie van Defensie.

Tientallen inwoners van Zeeland hoorden gisteren rond kwart over tien 's avonds twee luide explosies en zagen hun ruiten trillen. Het bleek afkomstig van twee Nederlandse F16's. Die waren vanaf Volkel in Noord-Brabant op weg naar een passagiersvliegtuig in het Belgische luchtruim. De communicatie van het vliegtuig was uitgevallen.

25 keer per jaar

De twee Brabantse F16's worden in Nederland, België en Luxemburg ingezet om het luchtruim in de gaten te houden. Ze komen in actie bij het wegvallen van communicatie met een vliegtuig of bij een melding van een onbekend vliegtuig in het luchtruim. Dan zijn de straaljagers, zelfs 's nachts, binnen een paar minuten in de lucht om het vliegtuig te onderscheppen.

"Er komen gemiddeld 25 meldingen per jaar binnen waar de F-16's op moeten reageren", zegt een woordvoerder van het ministerie van Defensie. "Het kan voorkomen dat de F16's gealarmeerd worden, maar dat het communicatieprobleem al voor de take-off is opgelost, en dat ze dus uiteindelijk niet hoeven op te stijgen. De straaljagers stijgen dus niet 25 keer per jaar op."

Verkeerde code

Het probleem van gisteren ontstond doordat de piloten van het passagiersvliegtuig een code moesten invoeren om van frequentie te wisselen, maar de verkeerde code invulden. Zo verloor het vliegtuig het contact met de grond.

Het gaat om een frequentie met drie cijfers voor de komma en drie cijfers achter de komma. Op het moment dat het fout gaat, zoals gisteren, zijn er gelukkig nog andere manieren om contact te krijgen met de luchtverkeersleiding.

"Eén van die manieren is het zogeheten 'squawken', een code uitzenden via een transpondersysteem. Met standaard viercijferige codes kunnen piloten hiermee hun status kenbaar maken", zegt de woordvoerder.

Handgebaren

"Daarnaast kan de piloot ook met de luchtverkeersleiding communiceren met een aantal 'klikjes' op de frequentie. Dit is een specifieke vorm van werken met codes. Een bepaald aantal klikjes geeft dan een signaal aan de luchtverkeersleiding, zij weten hierdoor wat het eventuele probleem is."

Gisteren kon het contact met de luchtverkeersleiding hersteld worden dankzij de F16-piloten. Die maakten met handgebaren duidelijk aan het passagiersvliegtuig dat ze geen contact meer hadden met de grond, en welke frequentie ze moesten invoeren om wel weer in contact te komen, weet Omroep Zeeland.

Meer op rtlnieuws.nl:
Knallen in Zeeland door F-16's die passagiersvliegtuig onderscheppen

RTL Nieuws

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore