Declaraties bestuurders universiteiten

Gaat Universiteit Utrecht over de Balkenendenorm heen?

29 juni 2015 11:58 Aangepast: 29 juni 2015 12:38
Beeld © RTL Nieuws

De top van de Universiteit Utrecht is in opspraak geraakt. Het lijkt erop dat bestuursvoorzitter Marjan Oudeman niet alleen de belasting heeft ontdoken, maar ook dat haar salaris hoger is dan wettelijk is toegestaan.

Oudeman gebruikt de universitaire dienstauto voor ritten naar onder meer ABN Amro in Amsterdam en Ten Cate in Almelo. Ze is commissaris bij die bedrijven. Omdat de Belastingdienst deze ritten ziet als privéritten, zou Oudeman daar bijtelling over moeten betalen.Verslaggever Siebe Sietsma legt uit hoe het zit.

1. Waarom mag Marjan Oudeman die auto niet gebruiken voor haar nevenfuncties?
Dat mag wel, maar dat had ze moeten opgeven bij de Belastingdienst. Ritten naar nevenfuncties zijn privé, zegt de Belastingdienst. Vergelijk het met een leaserijder die de auto privé gebruikt. Die betaalt ook bijtelling.

ZIE OOK: Top Universiteit Utrecht knoeit met dienstauto

2. En de universiteit breekt ook de Balkenende-norm?
Mogelijk draait het allemaal daarom. Omdat Oudeman het privégebruik van de dienstauto heeft verzwegen, kan ze meer verdienen. Want de regel is: als je je dienstauto privé gebruikt, telt dat als loon in natura. Dat moet worden opgeteld bij je inkomen. En haar inkomen zonder die bijtelling was al het maximale van wat is toegestaan volgens de WNT, de nieuwe versie van de oude 'Balkenende-norm'. De universiteit zelf wil hierover geen uitspraak doen.

3. Wat heeft Oudeman nu terugbetaald?
Dat hebben we gevraagd, maar dat wil de Universiteit gek genoeg niet zeggen. Ik vermoed dat het gaat om de bijtelling die ze moet afdragen aan de Belastingdienst. Dan heb je het over enkele duizenden euro's.

4. Waarom betaalt de universiteit die ritten naar nevenfuncties eigenlijk?
Dat is een besluit geweest van de Raad van Toezicht. Alle drie de leden van het College van Bestuur mogen de dienstauto's gebruiken voor hun nevenfuncties. Dat zijn er 30. De dienstauto's kosten 450.000 euro per twee jaar. Vraag is wel waarom de universiteit daarvoor opdraait. Die kan ook een vergoeding vragen aan de organisaties waar die nevenfuncties worden vervuld. Dat zijn voor een deel beursgenoteerde bedrijven.

5. Wat zegt de Universiteit Utrecht als je daarnaar vraagt?
Dat de dienstauto's amper extra kilometers rijden voor de nevenfuncties, omdat die zich in Utrecht of op de route van en naar de woonplaats van de bestuursleden bevinden. Dat hebben we gecheckt, en dat klopt voor een groot deel niet. Bovendien: de chauffeur staat vaak op de stoep te wachten en die moet worden doorbetaald.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`