Nederland

Van chocola tot curry: fairtrade-product steeds populairder

04 mei 2017 10:56 Aangepast: 24 november 2017 11:11
Promotie van fairtradebananen in Groningen, 2009. Beeld © ANP

Steeds meer mensen kopen fairtrade-producten. In amper tien jaar tijd is het aantal huishoudens waarin weleens fairtrade-producten worden aangeschaft, gestegen van 24 tot 69 procent.

Vorig jaar kochten 5,3 miljoen huishoudens minstens één fairtrade-product, blijkt uit onderzoek van de stichting Max Havelaar. Bij spullen met het fairtrade-label krijgen de producenten – vaak kleine boerenbedrijven in ontwikkelingslanden – een eerlijke prijs betaald.

Van chocola tot kokosmelk

In winkels groeit vooral het assortiment chocolade met fairtrade-certificaat, maar ook rijst met het keurmerk wordt populairder. Dat geldt ook voor curry's en kokosmelk: zowel de meestverkochte groene curry als de populairste kokosmelk heeft het predicaat.

Het onderzoek voor Max Havelaar is uitgevoerd door bureau GfK. Er deden 6000 huishoudens mee die volgens de onderzoekers representatief zijn voor de huishoudens in Nederland.

Fairtrade Week

Stichting Max Havelaar organiseert vanaf vrijdag een zogenoemde Fairtrade Week. Het is de bedoeling dat consumenten in die periode een recordaantal fairtrade producten nuttigen.

Meer op rtlnieuws.nl:
Dit is de FairPhone, de eerste fairtrade-smartphone

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`