We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLNieuws.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.
Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

02 mei 2017 03:00

Aantal verkeersslachtoffers stijgt opnieuw: 629 doden

Aantal verkeersslachtoffers stijgt opnieuw: 629 doden

Het is de overheid, ondanks alle campagnes en waarschuwingen, niet gelukt het aantal verkeersdoden omlaag te krijgen. Integendeel, vorig jaar stierven 629 mensen in het verkeer, en dat zijn er acht meer dan het jaar ervoor.

Dat blijkt uit cijfers van het CBS. De dalende trend, die tot 2015 zichtbaar was, lijkt dus voorbij. Het streven van de overheid is om in 2020 niet meer dan 500 verkeersdoden te hebben. Maar zoals het er nu uitziet, wordt dat doel niet bereikt.

De cijfers van 2016:

  • Onder autobestuurders vielen naar verhouding de meeste slachtoffers (30 procent), vooral onder automobilisten tussen de 18 en 25 jaar en boven de 75 jaar. 
  • 231 inzittenden van personenauto's kwamen om het leven, van wie er 186 achter het stuur zaten en 45 passagier waren. 
  • Onder fietsers vielen 189 dodelijke slachtoffers 
  • Onder voetgangers waren er 51 verkeersdoden

Verder stierven in het verkeer:

  • 45 motorrijders 
  • 41 brom- en snorfietsers, 
  • 38 scootmobielrijders, 
  • 23 mensen in bestelauto's, 
  • 6 mensen in een vrachtwagen 
  • 3 mensen in een brommobiel 
  • 2 verkeersdoden vallen in de categorie overig of onbekend. 
  • Van de 629 verkeersdoden waren 34 niet in Nederland ingeschreven. Dit zijn buitenlanders die voor werk of vakantie aan het verkeer in Nederland deelnemen.

Tijden en locaties:

  • In de spitstijden tussen 7.00 en 9.00 uur en tussen 16.00 en 18.00 komen de meeste automobilisten om bij een ongeluk. 
  • In Noord-Brabant en Gelderland vielen de afgelopen vijf jaar de meeste slachtoffers onder automobilisten. 
  • In Flevoland, Zeeland en Utrecht was dat aantal het laagst.

Smartphonegebruik en rijden onder invloed

Veilig Verkeer Nederland (VVN) ziet het rijden onder invloed en het gebruiken van de smartphone achter het stuur als de grootste boosdoeners. Directeur Felix Cohen van VVN zegt niet verbaasd te zijn over de nieuwe stijging van het aantal verkeersdoden. "Zolang er niets gedaan wordt aan de oorzaken, zal deze lijn doorzetten."

Hij pleit voor nog meer actie om mensen ervan te doordringen dat ze niet meer met hun telefoon bezig zijn tijdens het rijden. "Het moet heel normaal worden dat je niet reageert op oproepen en berichtjes vanuit de auto. Zoals het nu ook heel normaal is dat je een autogordel draagt en geen alcohol gebruikt als je nog de weg op moet."

 

Meer handhaving

Twee weken geleden deden 32 organisaties, waaronder VVN, de ANWB, de SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) en het Verbond van Verzekeraars, een dringend beroep op de politiek om verkeersveiligheid nationale prioriteit te geven. Alleen zo zou een einde kunnen worden gemaakt aan het stijgende aantal verkeersslachtoffers.

Dat zou moeten gebeuren via een aantal speerpunten, waarvan meer handhaving in het verkeer  er één is. Volgens de betrokken organisaties zou dat alleen al leiden tot 70 tot 90 verkeersdoden minder per jaar.

Meer op rtlnieuws.nl:

Topnieuws